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Deinstitutionalization of beliefs and Corporate Social Responsibility: Between neo-Pentecostalism and spirituality
Desinstitucionalización de las creencias y Responsabilidad Social Empresarial, entre el neopentecostalismo y la espiritualidad
Fecha
2020-02Registro en:
Donatello, Luis Miguel; Galán, Virginia; Velisone, Julia Evangelina; Deinstitutionalization of beliefs and Corporate Social Responsibility: Between neo-Pentecostalism and spirituality; Universidad de Varsovia; Revista del Cesla; 26; 2-2020; 245-264
1641-4713
2081-1160
CONICET Digital
CONICET
Autor
Donatello, Luis Miguel
Galán, Virginia
Velisone, Julia Evangelina
Resumen
This paper aims to explore the impact of recent transformations in the socio-religious field, in the economic and political spheres – more specifically, those derived from the processes of religious deinstitutionalization. The current literature on the subject has elaborated at least two hypotheses regarding this topic: one characterizes the current scenario in terms of neo-Pentecostalization of the world, while the other is oriented more towards concepts such as spirituality. We concentrate on a case study that synthesizes the religious dimension with politics and economics: the field of Corporate Social Responsibility – CSR. In empirical terms, we set out to study the first International Congress of Social Responsibility (CIRS), which took place in October 2013 in Argentina. Two results can be highlighted from our study: on the one hand, CSR involves networks that express an area of social power that concentrates different resources. On the other hand, there is a range of values that go from spirituality to “NGO-ism”, and that is characterized by different ways of collective construction centered on the individual as an agent of transformation. Este artículo tiene como objetivo explorar el impacto de las transformaciones recientes en el campo socio-religioso, en los ámbitos económico y político, más específicamente, las derivadas de los procesos de desinstitucionalización religiosa. La literatura actual sobre el tema ha elaborado al menos dos hipótesis al respecto: una caracteriza el escenario actual en términos de neopentecostalización del mundo, mientras que la otra se orienta más hacia conceptos como el de espiritualidad. Nos concentramos en un estudio de caso que sintetiza la dimensión religiosa con la política y la económica: el campo de la Responsabilidad Social Empresarial – RSE. En términos empíricos, nos propusimos estudiar el primer Congreso Internacional de Responsabilidad Social (CIRS), que tuvo lugar en octubre de 2013 en Argentina. De nuestro estudio se pueden destacar dos resultados: por un lado, La RSE involucra redes que expresan un espacio de poder social que concentra diferentes recursos. Por otro lado, existe una gama de valores que van desde la espiritualidad hasta el “ONG-ismo”, y que se caracteriza por diferentes formas de construcción colectiva centradas en el individuo como agente de transformación.