info:eu-repo/semantics/article
A theory of tragedy in Cornelius Castoriadis
Una teoría de la tragedia en Cornelius Castoriadis
Fecha
2020-01Registro en:
Padilla, Maria Cecilia; A theory of tragedy in Cornelius Castoriadis; Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Filosofía. Departamento de Filosofía y Sociedad; Las Torres de Lucca; 9; 16; 1-2020; 83-108
2255-3827
CONICET Digital
CONICET
Autor
Padilla, Maria Cecilia
Resumen
Towards the end of his philosophical and political theorizing, the Greekborn French philosopher and thinker Cornelius Castoriadis (1922- 1997) turned his attention to the artistic representation, in particular to the Greek one, or to use the term he preferred: to the Athenian tragedy. The aim of this article is to analyze the role that plays his interpretation of tragedy in his understanding of democracy as a tragic regime. In order to address this interrogation, the article is divided in three parts. The first one is devoted to what Castoriadis calls the Greek creation. The second part offers an interpretation of Castoriadis’ formulation of tragedy both as a public institution and a window to chaos, with an especial emphasis on its connection to democracy, autonomy and judgment. In the final remarks, I critically assess his original conception of tragedy and the political implications for Castoriadis’ idea of democracy. I conclude with the suggestion of, contrary to his critics' accusation, Castoriadis does not idealize Athenian democracy, but rather, his notion of democracy as a tragic regime contains the idea that democratic action is always on the verge of the abyss, which is always intrinsically radical and tragic. En sus últimos trabajos filosófico-políticos, el filósofo y pensador grecofrancés Cornelius Castoriadis (1992-1997) dirigió su atención hacia la representación artística, en particular la tragedia griega, o ateniense, como prefería llamarla. El objetivo de este artículo es analizar el lugar que ocupa la interpretación de la tragedia en la definición de Castoriadis de la democracia como un régimen trágico. Para abordar este interrogante, el artículo estará dividido en tres partes. La primera se centrará en lo que Castoriadis denominaba la creación griega. En la segunda se ofrece una lectura de la tragedia como institución pública y como ventana al caos, enfatizando sus vínculos con los conceptos de democracia, autonomía y juicio. En los comentarios finales, evaluaremos críticamente su original concepción de la tragedia, así como las implicaciones políticas de la idea de democracia que propone Castoriadis. Concluiremos sugiriendo que Castoriadis no idealiza la democracia ateniense, como le acusan sus críticos, sino que su noción de la democracia como régimen trágico contiene la idea de que la acción política está siempre al borde del abismo, que es siempre intrínsecamente radical y trágica.