article
The study and use of traditional knowledge in agroecological contexts
Estudio y uso del conocimiento tradicional en contextos agroecológicos
Autor
Alzate, Carolina
Mertens, Frédéric
Fillion, Myriam
Rozin, Aviram
Institución
Resumen
The importance of researching and maintaining traditional knowledge is a concern
within contemporary academic debates and public policies. Scientist of different disciplines
have recognized this importance, indicating this is a broader interdisciplinary issue. Specifically,
within the field of agroecological science, the concept of traditional knowledge is basic
to the analysis of agroecosystems. This essay aims to analyze, within scientific papers, the
approaches to traditional knowledge through agroecological studies. First, insights from
traditional knowledge studies in socio-ecological systems are presented as a wider view.
Secondly, papers that illustrate agroecological approach to traditional knowledge and the
usage of participative research methodologies are systematically reviewed to the forward
development of five propositions: 1) traditional knowledge dynamics, 2) importance of
traditional knowledge and professional’s ethics, 3) methodologies used for traditional
knowledge gathering, 4) subjects of study in agroecological and traditional knowledge
studies and 5) the integration of traditional knowledge with scientific knowledge. La importancia de investigar y preservar el conocimiento tradicional es una preocupación
dentro de los debates académicos contemporáneos y para los hacedores de políticas
públicas. Científicos de diferentes disciplinas han reconocido esta importancia, indicando
que este es un tema interdisciplinario más amplio. Específicamente, dentro del campo de
la ciencia agroecológica, el concepto de conocimiento tradicional es básico para el análisis
de los agroecosistemas. Este ensayo pretende analizar, dentro de los artículos científicos,
los enfoques del conocimiento tradicional a través de estudios agroecológicos. En primer
lugar, las ideas de los estudios del conocimiento tradicional en sistemas socio ecológicos
se presentan como una visión más amplia. En segundo lugar, los artículos que ilustran el
enfoque agroecológico del conocimiento tradicional y el uso de metodologías de investigación
participativa son revisados sistemáticamente para el desarrollo de cinco proposiciones:
1) dinámica del conocimiento tradicional, 2) importancia del conocimiento tradicional
y ética profesional, 3) metodologías utilizadas para la recopilación de conocimiento,
4) temas abordados en estudios de conocimiento agroecológico y tradicional y 5) la integración
del conocimiento tradicional con el conocimiento científico. Fil: Alzate, Carolina.
Universidad de Brasilia. Fil: Mertens, Frédéric.
Universidad de Brasilia. Fil: Fillion, Myriam.
Université Téluq (Canadá) Fil: Rozin, Aviram.
Sadhana Forest (India)