Trabajo de grado - Pregrado
Experiencing forms of decoloniality in cultural awareness through storytelling in a public school
Autor
Hoyos Martínez, Ariana del Mar
Institución
Resumen
<p>La conciencia cultural conceptualiza la dimensión cultural de la enseñanza de un idioma, lo que permite a los aprendices encontrar discrepancias y diferencias entre su propia cultura y la cultura de la lengua que aprenden. En esta investigación la conciencia cultural presenta un matiz decolonial que muestra cómo la colonialidad en la enseñanza del idioma inglés (ELT) ha ignorado nuestra pluralidad lingüística y cultural. En esa conciencia, los estudiantes pueden contrastar sus situaciones reales y su vida cotidiana como jóvenes colombianos en comparación con los países dominantes de habla inglesa. La narración de historias es una estrategia poderosa para revelar diversas formas impuestas de ser y de hacer, formas que pueden oscurecer el conjunto y las percepciones propias de los estudiantes como colombianos en relación con los países dominantes.</p> Cultural awareness conceptualizes the cultural dimension of language teaching by allowing the learners to find discrepancies and differences between their inner culture and target language culture. In the current research study, cultural awareness presents a decolonial tinge showing how ELT coloniality has ignored our linguistic and cultural plurality. In that awareness, students can make contrast with their real situations and their quotidian life as Colombian youths in comparison with the English-speaking dominant countries. Storytelling becomes a powerful strategy to reveal varied imposed ways of being and doing, even ways that may obscure students’ own set and feelings as Colombians in relation to dominant countries. Yet, the linguistic aspect is maintained in English language classroom from hegemonic discourses, which may orient the presentation of English-speaking cultures to celebratory manners.