Dissertação
Representações sociais acerca da hospitalização e do adoecimento em crianças com câncer
Fecha
2018-05-28Autor
Sallet, Sandra Regina
Institución
Resumen
Introduction: The illness implies on a disruption in the way of existing as a human. It is on the
relation between the experience of health and illness that is possible to learn how to deal with
existential changes that are inherent to the human condition. Cancer in children implies in loss
and suffering due to the long-term hospitalizations and to the constant invasive procedures and
treatment complications. Objective: This investigation aimed to acknowledge children’ social
representations on hospitalization and illness. Method: It consists on a qualitative research,
characterized as case reports. Data analysis followed Bardin’s categorization (2015) associated
to a theoretical basis anchored on Moscovici’ Social Representations Theory (2015). As for
data collection, there were used the playtime and the Fairy Tales Test as instruments. Data
collection was performed between March and December of 2017, where appointments were
recorded and entirely reproduced so that interpretation could be led. The sample was constituted
by four children with cancer who were hospitalized in a public hospital that is a reference on
the treatment of cancer in children in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. During the research,
there were followed all ethical principles regarding the Resolução n° 466, from December, 12th
of 2012 and the Resolução nº 510, from April, 7th of 2006, from Brazilian National Health
Council, which guide ethics in research with human beings. Thus, there were respected the
principles of autonomy, beneficence, non-maleficence, justice and equity, acceptation and
agreement, assuring rights and duties of research participants, scientific community and the
state. Results: As for the results, it is perceived that the participants of this investigation
communicate their representations through opposes, denying their own illness in order to avoid
fear. The knowledge on treatment ranges between the consensual universe and the reified.
Findings relate comprehensions according to the time of hospitalization and development
stages. Introducción: La enfermedad lleva a una ruptura en el modo de existir humano. En la relación
entre la experiencia de salud y de enfermedad es posible aprender hacer frente a los cambios
existenciales propios de la condición humana. El cáncer en los niños conlleva a pierdas y
sufrimientos debido a las hospitalizaciones de largo plazo y a los procedimientos invasivos
constantes y a las complicaciones del tratamiento. Objetivo: El objetivo de la investigación fui
conocer a las representaciones sociales de niños sobre la hospitalización y la enfermedad.
Método: La investigación utilizó un abordaje cualitativo, caracterizado como estudios de caso.
El análisis siguió la categorización de Bardin (2015) en asociación al marco teórico de la Teoría
de las Representaciones Sociales de Moscovici (2015). Para la colección de los datos, fueron
utilizados las herramientas Hora de Juego y el Test de Las Fábulas. La colección fue realizada
entre marzo a diciembre de 2017, los encuentros fueron grabados y reproducidos de manera y,
entonces, se hizo la interpretación. La muestra fue constituida por cuatro niños hospitalizados
por enfermedades oncológicas, en un hospital público referencia en el tratamiento de cáncer en
la niñez en la provincia de Rio Grande do Sul, Brasil. Durante la investigación fueron
respetados todos los principios éticos de la Resolução nº 466, de 12 de diciembre de 2012 y la
Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016, del Consejo Nacional de Salud de Brasil, las cuales
son normas que orientan aspectos éticos en investigaciones con seres humanos. Así, fueron
respetados los principios de la autonomía, beneficencia, no maleficencia, justicia y equidad,
consentimiento y acuerdo, garantizando los derechos y deberes de los participantes de la
investigación, a la comunidad científica y al Estado. Resultados: Los resultados apuntan que
los participantes del estudio comunican sus representaciones tras los opuestos, negando a sus
enfermedades, para evitar el miedo. El conocimiento sobre el tratamiento transita entre el
universo consensual y reificado. Los resultados relacionan comprensiones conforme el tiempo
de diagnóstico y de la internación y la etapa de desarrollo.