Trabajo de grado - Maestría
Evaluación del liderazgo en la gestión escolar
Fecha
2018-08Registro en:
10.57998/bdigital.handle.001.1348
Autor
Sánchez Villera, Pedro Nel
Institución
Resumen
This research identifies aspects of the leadership of the teaching director that contribute to effective school management. arises from the analysis of the leadership of teaching managers of three schools, comparing the results of management. The main theoretical bases are the conceptualizations of Bolivar (2012), Maureira (2015) on school leadership, UNESCO (2014), among others: Bass and Avolio (1993), on the theme of leadership styles such as transformational and Transactional, MEN documents Guides 34 and 31. Synthesis of the importance of leadership in the results of school processes is made, a description of the school leadership background in Latin America. The concept of educational institution and school management and the role of managers are specified. Information gathering instruments were applied to the participants; as a semi-structured interview, survey and documentary review within the institutions. The research is evaluative, with a qualitative approach. applying the respondent model of Robert Stake. The categories of analysis are Management Directive, School Leadership and Leadership in Management. Triangulation was carried out to answer the research question regarding the relationship of the leadership of the managers in terms of effective school management. Esta investigación identifica los aspectos del liderazgo del directivo docente que contribuyen a la gestión escolar eficaz, surge a partir del análisis del liderazgo de directivos docentes de tres instituciones escolares, comparando los resultados de la gestión. Las bases teóricas principales son las conceptualizaciones de Bolívar (2012), Maureira (2015) sobre liderazgo directivo escolar, UNESCO (2014), entre otros; Bass y Avolio (1993), en el tema de estilos de liderazgo como transformacional y Transaccional, documentos del MEN Guias 34 y 31. Se realiza síntesis de la importancia del liderazgo en los resultados de procesos escolares, una descripción de los antecedentes del liderazgo escolar en América Latina. Se precisa el concepto de institución educativa y de gestión escolar y el rol de los directivos. Se aplicaron instrumentos de recolección de información a los participantes; como entrevista semiestructurada, encuesta y revisión documental al interior de las instituciones. La investigación es evaluativa, con enfoque cualitativo, aplicando el modelo respondiente de Robert Stake. Las categorías de análisis son Gestión Directiva, Liderazgo Escolar y Liderazgo en la Gestión Directiva. Se realizó triangulación para dar respuesta a la pregunta de investigación en cuanto a la relación del liderazgo de los directivos en cuanto a la gestión escolar eficaz.