dc.contributor | Ocampo Guzmán, David | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Fernández Rodríguez, Ana Mireya | |
dc.date.accessioned | 2021-09-10T18:41:44Z | |
dc.date.available | 2021-09-10T18:41:44Z | |
dc.date.created | 2021-09-10T18:41:44Z | |
dc.date.issued | 2021-09-06 | |
dc.identifier | Fernández R., Ana M. (2021). La importancia del trabajo en equipo de los instructores del Centro de Gestión Administrativa SENA, Bogotá. Colombia. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/35503 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | The present project is carried out at the Administrative Management Center (CGA, for its Spanish syllables) of SENA in Bogotá, an entity recognized as "the most beloved by Colombians" which in many cases represents the only opportunity for progress and leverage to prosper in the personal and professional life of the Colombian population with fewer resources. The author proposed to determine the level of teamwork competencies of the instructors of the mentioned CGA, which currently has approximately 300 instructors. To start this consultancy, information was gathered about the external and internal context of the entity using regulations, documents and information from the Ministries of Labor, Education and directly from SENA. Three environmental analysis tools were selected: the PEST, the MMGO (Model of Modernization for the Management of Organizations) and the SWOT (Strength, Weakness, Opportunity, and Threat Analysis). For the development of the consultancy we used information recorded in the meetings minutes and follow-up committees, semi-structured interviews applied to coordinators and instructors and finally a 23-question survey answered by 216 CGA instructors. Based on the results obtained, a proposal is made for the implementation of a model called "Minimum Consensus" created from Coaching tools, with the objective of reaching agreements within the work teams of the CGA instructors so that the interaction in the teams is more empathetic and produces better results. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | dc. publisher | |
dc.publisher | Maestría Gestión de Talento Humano | |
dc.publisher | Facultad de Administración de Empresas | |
dc.relation | Asencio, A. D. (2010). Trabajo en Equipo. ESPAÑA: Elearning S.L. | |
dc.relation | Bodenheimer, J. M. (2018). HR Analytics, Gestión de Personas, Datos y Decisiones. Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina : Alfaomega, Grupo Editor Argentino, S.A. | |
dc.relation | Casas J., R. &. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Madrid, España. | |
dc.relation | Centro de Escritura Javeriano . (2019). Normas APA, Sexta edición. Cali, Colombia : Pontificia Universidad Javeriana, Seccional Cali. | |
dc.relation | Frutos, A. E. (2016). Interculturalidad, mediación y trabajo colaborativo. Madrid, Spain: Narcea Ediciones. | |
dc.relation | GALLWEY, W. T. (1997 (edición original 1974)). El juego interior del Tenis. Madrid, España: Sirio S.A. | |
dc.relation | Gestión Humana. (2020). Tendencias 2021. Colombia. | |
dc.relation | Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill Interamericana Editores, 6a. Edición. | |
dc.relation | Jiménez, A. (2013). Competencias. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos. | |
dc.relation | LEÓN, M. Á. (2010). Coaching de PNL Introduciendo el Juego Sistémico . Madrid, España: Gaia, Tercera Edición. | |
dc.relation | Marr, B. (2018). Bid Data en Recursos Humanos- Analytics y Métricas para Optimizar el rendimiento. Bogotá D.C. : ECOE Ediciones. | |
dc.relation | Ocampo G., D. (2020). Modelo básico e elaboración de un Anteproyecto . Bogotá. | |
dc.relation | Olaz Capitan, A. J. (2016). Cómo trabajar en equipo a través de competencias. Madrid, España: Narcea S.A. Ediciones. | |
dc.relation | Perez-Uribe, R. O.-G. (2016). MIIGO, Moelo de intervención e innovación para el direccionamiento estratetégico. . Bogotá-Colombia: Recuperado de: http://edicionesean.eaun.edu.co/index.php/productos-de-investigacion1/colecciones-digitales/miigo/44-miigo/516-miigo-modelo-de-intervencion-e-innoacion-para-el-direccionamiento-estrategico. | |
dc.relation | Pontificia Universidad Javeriana, Seccional Cali . (2019). Normas APA, Sexta Edición. Cali, Colombia : Centro de Escritua Javeriano. | |
dc.relation | Portal Gestiónhumana.com. (21 de Septiembre de 2018). Portal Gestiónhumana.com. Obtenido de Portal Gestiónhumana.com: https://gestionhumana-com.bdigital.sena.edu.co/casos-de-exito/philips-formacion-interna-y-desarrollo-profesional-para-millennials | |
dc.relation | Portal Gestiónhumana.com. (7 de Mayo de 2021). Gestiónhumana.com. Obtenido de Gestiónhumana.com: https://gestionhumana-com.bdigital.sena.edu.co/clinica-barraquer-estrategias-para-mantener-la-competitividad-y-gestionar-el-talento-durante-el-covid-19 | |
dc.relation | Portal Gestiónhumana.com. (10 de Agosto de 2021). Portal Gestiónhumana.com. Obtenido de Portal Gestiónhumana.com: Portal Gestiónhumana.com. (10 de Agosto de 2021) TaskUs: Programas de acompañamiento y bienestar en entornos de trabajo virtual. Recuperado el 17 de Agosto de 2021, de https://gestionhumana-com.bdigital.sena.edu.co/noticias-y-tendencias/taskus-estrategias | |
dc.relation | Ramos, P. (2012). Gestión por competencias . Málaga, España: ICB Editores | |
dc.relation | Revista Semana. (2021). Presupuesto Sena 2021. Bogotá, Colombia: Retomado de: https://www.semana.com/pais/articulo/sena-cuanto-sera-el-presupuesto-para-el-2021--noticias-economicas/295071/. | |
dc.relation | Robbins, S. P. (2009). Comportamiento Organizacional - Decimotercera Edición. México D.F.: Pearson Educación. | |
dc.relation | Robbins, S. T. (09 de Noviembre de 2016). Conoce las dimensiones del trabajo en equipo. Obtenido de América Economía: https://mba.americaeconomia.com/articulos/notas/conoce-las-dimensiones-del-trabajo-en-equipo#:~:text=Seg%C3%BAn%20Stephen%20Robbins%20y%20Timothy,que%20interact%C3%BAa%20sobre%20todo%20para | |
dc.relation | SENA. (1994). Ley 119. Colombia. | |
dc.relation | SENA. (2018). Plan estratégico 2019-2022. Colombia | |
dc.relation | SENA, Mesa Sectorial de Eduación. (2003). Estudio de caracterización sector educativo colombiano. Bogotá. | |
dc.relation | Senge, P. M. (2010). La Quinta Disciplina en la práctica. El Arte y la Práctica de la Organización Abierta al Aprendizaje. Buenos Aires - Argentina: Editorial Granica S.A. | |
dc.relation | SIET, S. d. (2021). Datos-SIET. Bogotá: Retomado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-superior/Educacion-para-el-Trabajo/Sistema-de-Informacion-Para-el-Trabajo-y-Desarrollo-Humano-SIET/353023:Datos-SIET. | |
dc.relation | SNIES, Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. (2021). Información Estadística. Bogotá: Retomado de: https://snies.mineducacion.gov.co/portal/. | |
dc.relation | UVIC. (2017). Máster en Márketing digital y redes sociales. Recuperado de: https://www.montsepenarroya.com/wp-content/uploads/2017/12/Ejemplo-resumen-ejecutivo.pdf. | |
dc.relation | Whitmore, Jhon y Performance Consultans Internacional . (2020). Coaching El Método para mejorar el rendimiento de las personas . Bogotá, Colombia: Planeta Colombiana S.A. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | |
dc.title | La importancia del trabajo en equipo de los instructores del Centro de Gestión Administrativa SENA, Bogotá | |