dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-1156-6857
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-3529-1293
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=uwl_sDgAAAAJ
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=ve0zQKoAAAAJ
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=5KwX-rkAAAAJ
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=_yjZWFAAAAAJ
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=wyoJsHgAAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000125977
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001516428
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001371082
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001530824
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000167128
dc.creatorFonseca Gómez, Lida Rubiela
dc.creatorGutiérrez Mora, Esther
dc.creatorOrozco, Carlos Alfonso
dc.creatorFonseca Ortiz, Lina María
dc.creatorFernández Peña, Iliana
dc.creatorHernández Barriga, Fabiola Inés
dc.date.accessioned2020-08-11T15:13:57Z
dc.date.accessioned2022-09-28T15:16:42Z
dc.date.available2020-08-11T15:13:57Z
dc.date.available2022-09-28T15:16:42Z
dc.date.created2020-08-11T15:13:57Z
dc.date.issued2019-08
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/29052
dc.identifierhttps://doi.org/10.15332/dt.inv.2020.00857
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3671725
dc.description.abstractThe research on meta-evaluation of institutional teaching performance is a long-term project of the Universidad Santo Tomás, which addresses “the evaluation of evaluation” as a process that articulates the substantive functions: teaching, research and social projection within the teaching task in the College. A first approach was carried out in 2005 with the purpose of reviewing and adjusting the evaluation model, in 2012 the validity and reliability of the instrument used was discussed and analyzed, taking as a reference the quantitative and statistical analyzes for understanding the different actors involved in the evaluation. For which, and from the perspective of statistical methodology, we start from the item response theory (IRT) and exploratory factor analysis. It should be noted that the student teacher evaluation (EDE) is probably the most used method in Latin American universities to assess the quality of teaching given by teachers. For this analysis, the EDE questionnaire, used by the Universidad Santo Tomás de Bogotá during the periods 2016-2017, was examined. A study was carried out from the mixed research approach to characterize the results obtained at different levels (divisions, faculties and teachers) within the University. Likewise, new variables are currently being explored for the analysis of those social and context (institutional) factors that could influence the results to be obtained. Many of them, not associated with the academic skills of the teachers.
dc.relationAmigot, P. & Martínez, L (2015), Procesos de subjetivación en el contexto neoliberal. El caso de la evaluación del profesorado y la investigación universitaria. RASE. Revista de Asociación de Sociología de la Educación, Volumen 8 Nº 2, mayo 2015.
dc.relationDíaz, F. (2005), Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. Capítulo 5: La evaluación auténtica centrada en el desempeño: Una alternativa para evaluar el aprendizaje y la enseñanza. México: McGraw Hill.
dc.relationRevista Portafolio. (2015), Colombia se rajó en dominio del inglés. Noviembre 10 de 2015.
dc.relationSantos, A. (2017), La gallina no es un águila defectuosa. Organización, liderazgo y evaluación en las instituciones educativas. Serie. Aseguramiento de la Calidad Educativa. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá, 2017.
dc.relationSime, L, (1998). Metaevaluación: Ir más allá de la evaluación para volver sobre ella. Educación. Vol VII. N° 14. Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento de Educación.
dc.relationUSTA, 2015. Lineamientos para el diseño y la actualización curricular. Ediciones USTA, Bogotá.
dc.relationUSTA, 2010. Modelo Educativo Pedagógico. Bogotá. Ediciones USTA, Colombia.
dc.relationUSTA, 2010. Dimensión de la Política Docente. Bogotá, Colombia. Ediciones USTA, Colombia.
dc.relationUSTA, 2015. Documento Marco Desarrollo Docente. Bogotá. Ediciones USTA, Colombia.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia
dc.titleLa metaevaluación de la Evaluación Docente Institucional en la USTA Una aplicación desde TRI
dc.typeApropiación Social y Circulación del Conocimiento: Evento científico con componente de apropiación


Este ítem pertenece a la siguiente institución