dc.contributorJiménez, Myriam
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorReyes, Mario Fernando
dc.creatorReyes Henao, Mario Fernando
dc.date.accessioned2021-04-28T15:02:09Z
dc.date.available2021-04-28T15:02:09Z
dc.date.created2021-04-28T15:02:09Z
dc.date.issued2021-04-20
dc.identifierReyes, M.F. (2020). Dolores en Soledad una visión en blanco y negro [Tesis de maestría]. Universidad Santo Tomás, Bogotá D.C., Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/33875
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractDolores (1867), a novel forgotten since the first Colombian literary canon, its author, Doña Soledad Acosta de Samper, not recognized until one hundred years after her death (2013) and a literary genre, undervalued and almost non-existent, the serial novel, are the fundamental axes of this work. Current issues such as gender studies, socio-criticism and literary history appear in this text, which allows us to comment on them from different theoretical proposals. The novel Dolores (1867) by Doña Soledad Acosta de Samper, initially published in the form of a serial, serves as a pretext from the perspective of gender studies by Judith Botler, the social theories of Pierre Bourdieu and the research on the history of literature by Cedillo, Villegas and others; allow us in the first instance to analyze how the work of Doña Soledad represents not only a vision of the feminine, from the feminine and from the fact of being a woman in a nineteenth-century society that was patriarchal, but also a representation of culture, values and social divisions of a historical moment. The serial novel as a promoter of the contemporary novel, the characterization of the protagonist and the characters of the novel allows us to address issues such as gender studies and social studies, also the life of the author frames these same issues from the plane of literature and the vision of life and commitment of Doña Soledad. Oblivion seems to be the term that unites and unites these three topics of literature that we want to present today for their memory, hopefully perennial.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría estudios literarios
dc.publisherMaestría en Estudios Literarios
dc.relationAlzate, C., & Corpas de Posada, I. (2016). Voces diversas Nuevas lecturas de Soledad Acosta de Samper. Bogotá: Universidad de los Andes .
dc.relationAcosta, C. E. (2002). El imaginario de la conquista: Felipe Pérez y la novela histórica. Colección sede (12). Obtenido de bdigital.unal.edu.co: http://www.bdigital.unal.edu.co/1313/#sthash.hOjwlwIB.dpuf
dc.relationAcosta, C. E. (2009). Lectura y nación: novela por entregas en Colombia, 1840-1880. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias Humanas .
dc.relationAcosta, S. (1869). En el corazón de una mujer. Obtenido de Biblioteca virtual universal: http://www.biblioteca.org.ar/libros/131014.pdf
dc.relationAcosta, S. (1892). Aptitud de la mujer para ejercer todas las profesiones. Memoria presentada en el Congreso Pedagógico Hispano-Lusitano-Americano reunido en Madrid. Revista de estudios sociales N. 38, p. 169-175.
dc.relationAcosta, S. (1895). La mujer en la sociedad moderna. París: Casa Editorial Garnier hermanos.
dc.relationAcosta, S. (2005). "La mujer". Soledad Acosta de Samper. Escritura, género y nación en el siglo XIX. Compilado por Álzate, Carolina, y Monserrat Ordóñez. Iberoamericana, pp. 47-49.
dc.relationAcosta, S. (2005a). "Misión de la escritora en Hispanoamérica". Soledad Acosta de Samper. Escritura, género y nación en el siglo XIX. Compilado por Álzate, Carolina, y Monserrat Ordóñez. Iberoamericana, pp. 77-82.
dc.relationAcosta, S. (2006). Dolores. Obtenido de Biblioteca virtual universal: http://www.biblioteca.org.ar/libros/130522.pdf
dc.relationAcosta, S. (2016). Voces diversas. Nuevas lecturas de Soledad Acosta de Samper. Compilado por Carolina Alzate y Isabel Corpas de Posada. Bogotá, Universidad de los Andes.
dc.relationAlonso, C. (2010). “Historia, lengua y literatura”, en José-Carlos Mainer (Dir.): Historia de la Literatura Española. 5. Hacia una literatura nacional 1800- 1900, Vol. a cargo de Cecilio Alonso, España, Crítica.
dc.relationAndery, M., & Serio, T. (2003). Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Metacontingencias y Dialéctica: ¿Son Compatibles? En: Revista Latinoamericana de Psicología N.3 vol. 35, 273 - 280.
dc.relationAzuvia, L. V. (2017). Morir ¿de amor? Enfermedad y muerte en cuatro novelas de Soledad Acosta de Samper (1833-1913). Co-herencia [online]. 2017, vol.14, n.26. Barros-Lémez, A. (1992). Vidas de papel. El Folletín en América Latina, en el siglo XIX. Montevideo, Monte sexto.
dc.relationBaulo, S. (2004). La novela por entregas a mediados del siglo XIX: ¿literatura al margen o del centro? (p.8-11) en monográfico: “El folletín: un género marginal en las letras españolas del S. XIX”. Revista Insula, No. 693, 36 p.
dc.relationBuenahora, G. (2004). Dolores. Cuadros de la vida de una mujer. Obtenido de Revista Poligramas 22: https://core.ac.uk/download/pdf/11862804.pdf
dc.relationCamargo, L. (2008). Las rutas del impreso: el folletín en la novela por entregas y la sociedad letrada bogotana. Obtenido de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5197/tesis148.pdf?sequence=1
dc.relationCarilla, E. (1958). Romanticismo en América hispánica. Madrid, Gredos. Esposito, F. (1880). Los Folletines del diario Sud- América, las novelas de los patricios en la prensa política de 1880. Revista Anclajes IX, 39- 51 Dic
dc.relationEsposito, F. (2011). El naturalismo en la prensa porteña. Reseñas y polémicas sobre la formación de la novela nacional (1880- 1892). La Plata: Universidad nacional de la Plata.
dc.relationEsposito, F., Schinca, G., Sesni, L., & García, A. (2011). El naturalismo en la prensa porteña: reseñas y polémicas sobre la formación de la novela nacional: 1880-1892. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
dc.relationFerenczi, T. (1993). L’Invention du journalisme en France. Paris: Plon, 1993, 16.
dc.relationFerreras, J. I. (1971). La Novela por entregas. Madrid, Taurus : Colección Persiles.
dc.relationFerreras, J. I. (1979). Catálogo de novelistas y novelas españolas del siglo XIX. Madrid: Cátedra.
dc.relationGarcía, P. (2006). La narrativa colombiana del Posboom: Una enmienda de la Literatura decimonónica. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, Nº. 32.
dc.relationGuzmán, D. P. (2014). De la doctrina a la opinión pública, la literatura de folletín en la prensa católica colombiana 1850-1880. Anales de la literatura hispanoamericana. Vol 43. Obtenido de file:///C:/Users/MariaHelena/Documents/folletin.pdf
dc.relationHauser, A. (1964). Historia social de la literatura y el arte. Madrid: Guadarrama.
dc.relationHerrera, A., & Ruiz, J. I. (2011). Estudios descriptivos. En P. Páramo, La investigación en ciencias sociales: estrategias de investigación (págs. 43 - 64). Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.
dc.relationIsaacs, J. (1867). Maria.
dc.relationJacobs, J. (1961). The death and life of great American cities. New York: Vintage Books.
dc.relationJimenez, R. (1991). La literatura de folletín en el siglo XIX: Novelas de capa y espada y de amor apasionado . Revista Credencial Historia (Bogotá - Colombia).
dc.relationLarrarte, L. (2015). El cuerpo “cárcel del alma” y la construcción de nación en “Dolores” de Soledad Acosta de Samper. Revista CS, 0(17), 109-131.
dc.relationMarín, P. (2012). Soledad acosta de samper y luis segundo de silvestre: retórica de la “limpieza de sangre” y procesos de subjetivación en el campo de la novela colombiana de la segunda mitad del siglo XIX*. Obtenido de dialnet.unirioja.es › descarga › articulo
dc.relationOlivier-Martin, Y. (1980). Histoire du roman populaire en France : de 1840 à 1980. Paris, Albin-Michel.
dc.relationOrjuela, E. (2009). Voces textuales y discursivas en Dolores, de Soledad Acosta de Samper. Revista Enunciación, Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas, pp. 108-121.
dc.relationQueffélec, L. (1989). Le Roman-feuilleton français au XIXe siècle. Presses universitaires de France, 1989. Collection - Que sais-je ? ; 2466, 127.
dc.relationRisco, A. M. (2012). El folletín como producto de la cultura popular en la prensa de fines del siglo XIX, entre el estereotipo y el reconocimiento de un género en el diario El Orden Actas IV, CILCS. Tucumán: Universidad de la Laguna
dc.relationRivera, J. (1968). El Folletín y la Novela popular. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
dc.relationRodriguez, F. M., Robledo, Ä., & Jaramillo , M. (1991). ¿Y las mujeres? Ensayos sobre literatura colombiana. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
dc.relationRomero, L. (2008). Literatura y nación. Prensa universitarias de Zaragoza.
dc.relationSerrano, E. (2009). Voces textuales y discursivas en Dolores, de Soledad. Revista Enunciación de la Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas, No 14, núm 2, 108-121.
dc.relationSimons, V., & Aldebarán, D. (2017). Del purísimo baño en el río. Obtenido de http://www.banrepcultural.org/node/32774
dc.relationSommer, D. (2009). Ficciones Fundacionales: Las novelas nacionales de America Latina. Mexico: Fondo de Cultura Económica.
dc.relationThiesse, A.-M. (1984). AnneLe Roman du quotidien : lecteurs et lectures populaires à la belle-époque. Paris: Chemin vert.
dc.relationValcke, C. (2005). Dolores, una metáfora de la escritora en el siglo XIX. Revista Poligramas 22, Universidad del Valle, Cali – Colombia.
dc.relationVarila, D. (2014). Sistema de comunicación no vocal: Clasificación y conceptos.
dc.relationVillalpando, A. L. (2017). Morir ¿de amor? Enfermedad y muerte en cuatro novelas de Soledad Acosta de Samper (1833-1913). Co-herencia [online]. 2017, vol.14, n.26.
dc.relationVillegas Cedillo, A. (1984). La novela popular mexicana. Editorial UANL Universidad Autónoma de Nuevo León.
dc.relationZanetti, S. (2002). La dorada garra de la lectura. Argentina: Beatriz Viterbo Editora
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleDolores en soledad una visión en blanco y negro


Este ítem pertenece a la siguiente institución