dc.contributorPinto López, Carlos Andrés
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-3571-7258
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=xHHJXuEAAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000077454&lang=es
dc.contributorUniversidad Santo Tomas
dc.creatorArroyave Pérez, Leonardo
dc.date.accessioned2022-03-22T23:14:44Z
dc.date.available2022-03-22T23:14:44Z
dc.date.created2022-03-22T23:14:44Z
dc.date.issued2022-03-01
dc.identifierArroyave, L. (2022). Elementos pedagógicos y teológicos en la crisis identitaria de fe a partir del pensamiento del joven Joseph Ratzinger. [Trabajo de pregrado, Universidad Santo Tomas]. Repositorio institucional
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/43757
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThe identity crisis of faith is a phenomenon that the German theologian Joseph Ratzinger studies throughout his life, but in this paper only a particular period will be addressed, which starts from 1951-1977 and will be called "the young Ratzinger". In this period, he will address the search for these pedagogical and theological elements in the identity crisis of faith, relying on an ad intra et ad extra dialogue of theology. Ad intra we can point out the influence of the theological current called Nouvelle Théologie that reaches its peak with the Second Vatican Council. Ad extra of theology it is necessary to carry out a dialogue with the Philosophy of Education, supported by the study of Existentialism, Critical Theory, Pedagogy of Liberation and later with the authority of Foucault between the pedagogical and the philosophical. Subsequently, this philosophy of education is linked to a social experience with the element of liquid society studied by Bauman to end with the study of relativism.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Teología
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAguirre García, J. C. (2011). El relativismo cultural: desafíos y alternativas. Sophia(7), 58-66. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413740748006
dc.relationArcila , S., Gómez, M., Gómez, K., Gómez, R., & Urrego , M. (2015). La influencia de la teología de la liberación en el pensamiento pedagógico de Paulo Freire y de Luis Óscar Londoño Zapata. El Ágora USB, 15(1), 291-315. doi:https://doi.org/10.21500/16578031.15
dc.relationAristóteles. (1988). Política. (M. García Valdés, Trad.) Madrid, España: Gredos
dc.relationBauman, Z. (2005). Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. (P. H. Lazcano, Trad.) Barcelona, España: Paidos
dc.relationBauman, Z. (2006). Vida Líquida. (A. Santos Mosquera, Trad.) Barcelona, España: Paidos
dc.relationBauman, Z. (2008). El arte de la vida. (D. Udina, Trad.) Barcelona, España: Paidos.
dc.relationBauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. (A. N. Bixio, Trad.) Barcelona, España: Gedisa.
dc.relationBauman, Z. (2017). Reflexiones sobre un mundo líquido. (A. F. Rodriguez Esteban, Trad.) Barcelona, España: Espasa Libros, S. L. U.
dc.relationBeorlegui, C. (2010). Historia del pensamiento filosófico latinoamericano; Una búsqueda incesante de la identidad. Bilbao, España: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
dc.relationCamara, H. (1974). Cristianismo, Socialismo, Capitalismo. (Á. García Fluixá, & A. Ortíz , Trads.) Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
dc.relationChenu, M.-D. (1982). Le Saulchoir. Una Scuola di teologia. Monferrato, Italia: Marietti
dc.relationCodina, V. (2008). La Eclesiología desde América Latina. Pamplona, España: Editorial Verbo Divino.
dc.relationConcilio Vaticano II. (1962). Mensaje de los Padres Conciliares Ad Omnes. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationConcilio Vaticano II. (1965). Constitución Pastoral Gaudium et Spes. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationConcilio Vaticano II. (1965). Declaración Conciliar Dignitatis Humanae. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationCopleston, F. (1996). Historia de la Filosofía IX; De Maine de Biran a Sartre (Vol. IX). (J. M. García de la Mora, Trad.) Barcelona, España: Editorial Ariel, S. A.
dc.relationDuteuil, J.-P. (1968). Luchas obreras que anuncian Mayo del 1968. Archipiélago, 80(81), 85-93.
dc.relationFerrater Mora, J. (1999). Diccionario de Filosofía Q-Z. Barcelona, España: Editorial Ariel, S. A.
dc.relationFerrater Mora, J. (1999). Diccionario de Filosofía Tomo I; A-K. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.
dc.relationFerrater Mora, J. (1999). Diccionario de Filosofía; Tomo II. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.
dc.relationFoucault, M. (1987). Hermenéutica del sujeto. (F. Álvarez-Uría, Trad.) Madrid, España: Ediciones de la Piqueta.
dc.relationFoucault, M. (2002). Vigilar y castigar. (A. Garzón del Camino, Trad.) Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores, S.A.
dc.relationFoucault, M. (2006). Sobre la Ilustración. (J. De la Higuera, E. Bello, & A. Campillo, Trads.) Madrid, España: Editorial Tecnos.
dc.relationFrancisco. (2018). Carta Encíclica Gaudete et Exsultate. Editrice Vaticana.
dc.relationFreire, P. (1975). Acción cultural para la libertad. (J. Barreiro, Ed., & C. Schitting, Trad.) Buenos Aires, Argentina: Tierra Nueva
dc.relationFreire, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. (S. Mastrangelo, Trad.) Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores, S.A.
dc.relationFreire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. (J. Mellado, Trad.) Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores, s.a.
dc.relationFuente, E. B. (1998). Eclesiología. Madrid, España: Biblioteca de Autores Cristianos.
dc.relationGadamer, H. G. (1977). Verdad y Método. (A. A. Aparicio, & R. De Agapito, Trads.) Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
dc.relationGadamer, H. G. (2002). Acotaciones Hermenéuticas. (A. Agud, & R. Agapito, Trads.) Madrid, España: Trotta.
dc.relationGaos, J. (2016). Introducción a El Ser y el Tiempo de Martín Heidegger. Ciudad de México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
dc.relationGibellini, R. (1998). La teología del siglo XX. (R. Velasco, Trad.) Santander, España: Sal Terrae.
dc.relationGiroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza: teoría, cultura y enseñanza: una antología crítica. (H. Pons, Trad.) Buenos Aires -, Argentina: Amorrortu editores.
dc.relationGiroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación: Una pedagogía para la oposición. (A. T. Méndez, Trad.) Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores.
dc.relationGiroux, H., & McLaren, P. (1998). Sociedad, cultura y educación. (B. Orozco Fuentes, Trad.) Madrid, España: Niño y Dávila Editores
dc.relationHeidegger, M. (1986). Caminos de Conversación. (J. M. Silva Camrena, Trad.) Ciudad de México, México: Revista de Filosofía
dc.relationHeidegger, M. (1986). Ser y Tiempo. (J. Gaos, Trad.) Ciudad de México D.F, México: Fondo de Cultura Económica.
dc.relationHeidegger, M. (2001). Introducción a la metafísica. (Á. Ackermann Pilári, Trad.) Barcelona, España: Editorial Gedisa, S. A
dc.relationHirschberger, J. (1997). Historia de la Filosofía Tomo II; Edad moderna, Edad Contemporánea. (L. Martínez Gómez, Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationHirschberger, J. (2011). Historia de la Filosofía III; Filosofía del siglo XX. (R. Gabás, Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder
dc.relationIssa González, J. (2006). La filosofía contemporánea ante el desafio relativista. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades(60), 141-153. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39348719009
dc.relationJedin, H. (1980). Manual de Historia de la Iglesia Tomo II. (A. Lator Ros, Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationJolivet, R. (1953). Las Doctrinas existencialistas; Desde Kierkegaard a J.P. Sartre. (A. Pacios, Trad.) Madrid, España: Editorial Gredos.
dc.relationJuan XXIII. (1959). Discurso de anuncio del sínodo Romano, Concilio Vaticano II y actualización del Código de Derecho Canónico. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationJuan XXIII. (1961). Carta Encíclica Mater et Magistra. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationJuan XXIII. (1961). Constitución apostólica Humanae Salutis. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationJuan XXIII. (1962). Discurso Conciliar Gaudet Mater Ecclesia. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationJuan XXIII. (1963). Carta Encíclica Pacem in Terris. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationKant, I. (2005). Ensayos sobre la paz, el progreso y el ideal cosmopólita. (A. Maestre, & J. Romagosa, Trads.) Madrid, España: Editorial Tecnos
dc.relationKasely, E. H. (2015). La teoría del poder de Foucault en el ámbito educativo. Horizonte de la ciencia, 5(9), 127-133. doi:https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2015.9.169
dc.relationMarlasca López, A. (2003). A propósito del relativismo cultural. Revista Filosofía Universidad de Costa Rica(XLI), 67-72. Obtenido de http://inif.ucr.ac.cr/recursos/docs/Revista%20de%20Filosof%C3%ADa%20UCR/Vol.%20XLI/No.%20103/A%20prop%C3%B3sito%20del%20relativismo%20cultural.pdf
dc.relationMartínez-Saenz, S. (2008). Relativismo ético. Persona y Bioética, 12(30), 29-41. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83203004
dc.relationMateo-Seco, L. F. (2005). Teología Trinitaria: Dios Espíritu Santo. Madrid, España: Ediciones Rialp S. A.
dc.relationMoreno, C. A. (2012). Los conceptos griegos de Ser y Tiempo; aproximación al pensar ontológico de Heidegger. Bogotá, Colombia: Editorial Universidad Santo Tomás
dc.relationMunévar, G. (2005). Realismo, verdad y relativismo evolutivo. Praxis filosófica(20), 5-30. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=209020317001
dc.relationNoguera Ramírez, C. E. (2009). Foucault profesor. Revista Educación y Pedagogía, 21(55), 131-149. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9762
dc.relationOrlandis, J. (2005). Historia de las instituciones de la Iglesia Católica. Pamplona, Navarra, España: Eunsa.
dc.relationOrtega Valencia, P., & Peñuela Contreras, D. (2007). Perspectiva ético-política de las pedagogías críticas. Revista Folios(26), 93-103. Recuperado el 15 de Noviembre de 2020, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345941356009
dc.relationPablo VI. (1964). Carta Encíclica Ecclesiam Suam. Librería Editrice Vaticana.
dc.relationPérez Vargas, J. J., & Nieto-Bravo, J. A. (2020). Reflexiones metodológicas de investigación educativa: Perspectivas sociales. Bogotá, Colombia: Ediciones USTA.
dc.relationQuiceno Castrillon, H. (2003). Michel Foucault, ¿Pedagogo? Revista Educación y Pedagogía, 15(37), 201-216. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5985
dc.relationRahner, K. (1978). Sacramentum mundi: enciclopedia teológica (Vol. III). (J. Alfaro, & J. M. Fondevila, Trads.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationRahner, K. (2012). El Concilio. Nuevo comienzo. (A. E. Lator Ros, Trad.) Barcelona, España: Herder.
dc.relationRatzinger, J. (1972). El nuevo Pueblo de Dios. (D. R. Bueno, Trad.) Barcelona, España: Herder.
dc.relationRatzinger, J. (1972). Fe y Futuro. (A. Caballos, Trad.) Salamanca, España: Sígueme.
dc.relationRatzinger, J. (2005). Mi vida. (C. D'Ors Fuhrer, Trad.) Madrid, España: Ediciones Encuentro.
dc.relationRatzinger, J. (2007). Introducción al Cristianismo. (J. L. Villar, Trad.) Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
dc.relationRatzinger, J., & Seewald, P. (2016). Últimas conversaciones. (J. M. Lozano-Gotor Perona, Trad.) Bilbao, España: Ediciones mensajero.
dc.relationReale, G., & Antiseri, D. (1988). Historia del Pensamiento filosófico y científico Tomo I: Antiguedad y Edad Media. (J. A. Iglesias , Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationReale, G., & Antiseri, D. (1988). Historia del Pensamiento filosófico y científico Tomo III; Del Romanticismo hasta Hoy. (J. A. Iglesias, Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationRendón Pantoja, S., & Angulo Rasco, J. F. (2017). Investigación cualitativa en educación. Buenos Aires, Argentina: Miño y dávila Editores
dc.relationSteiner, G. (2012). Heidegger. (J. Aguilar Mora, Trad.) Ciudad de México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
dc.relationTorres, C. A. (1980). Paulo Freire; Educación y Concientización. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
dc.relationUrdanoz, T. (1978). Historia de la Filosofía VI; Siglo XX: De Bergson al final del existencialismo. Madrid, España: Biblioteca de Autores Cristianos
dc.relationVerneaux, R. (1984). Historia de la Filosofía Contemporánea. (M. Kirchner, Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationVilanova, E. (1992). Historia de la Teología cristiana III; Siglos XVIII, XIX, XX. (J. Llopis, Trad.) Barcelona, España: Editorial Herder.
dc.relationWallerstein, E. (1989). Mil novecientos sesenta y ocho. Estudios sociológicos De El Colegio De México, 229-249. doi:https://doi.org/10.24201/es.1989v7n20.1115
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleElementos pedagógicos y teológicos en la crisis identitaria de fe a partir del pensamiento del joven Joseph Ratzinger


Este ítem pertenece a la siguiente institución