dc.contributorQuintero Rivera, Laura Andrea
dc.creatorLedesma García, Carolina
dc.date.accessioned2019-08-30T16:03:03Z
dc.date.available2019-08-30T16:03:03Z
dc.date.created2019-08-30T16:03:03Z
dc.date.issued2019-08-29
dc.identifierLedesma García, C. (2019). Asociación entre los niveles de actividad física y autoestima en estudiantes de undécimo grado del Instituto Técnico La Cumbre, Floridablanca [Tesis de Pregrado]. Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/18421
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractObjective: To determine the association between levels of physical activity and self-esteem in eleventh grade students of the Technical Institute La Cumbre, Floridablanca. Materials and methods: Descriptive cross-sectional study by describing the population under study, considering variables such as age, gender and socioeconomic status, followed by the application of the GPAQ physical activity questionnaire with prior informed consent and determination of levels of self-esteem by applying the Rosemberg self-esteem scale. The instruments were adapted to the cultural and social context of the research. Results: The results showed a strong level of association between the levels of self-esteem of the participants in the research and the physical activity, which allows me to define that, since this strong positive correlation exists, as the participants modify their physical activity You will do your self-esteem in a strong proportion, or vice versa.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Cultura Física, Deporte y Recreación
dc.publisherFacultad de Cultura Física, Deporte y Recreación
dc.relationAvilés, J., & Monjas, I. (2005). Estudio de incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria mediante el cuestionario CIMEI. anales de psicología, 27-41.
dc.relationBasu, M., & Joshi, N. (2016). Analysis of Self Compassion and Self Esteem between Adolescents Engaged in Physical Exercise in the form of Gym with those having Sedentary Lifestyle. Journal of Psychosocial Research, 65-77.
dc.relationBatista, M., Delgado, S., Honório, S., & Martins, J. (2016). The practice of physical activity related to selfesteem and academical performance in students. Journal of human sport & exercise, 297-310.
dc.relationBlascovich, J., & Tomaka, J. (1991). Measures of self-esteem. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, & L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of social psychological attitudes, Vol. 1. Measures of personality and social psychological attitudes. San Diego: 115-160.
dc.relationCasimiro, A., Ruíz, F., & García, A. (1998). Reflexiones sobre el pasado, presente y futuro de la Educación Física. Nuevos horizontes en la Educación Física y el Deporte escolar, 13-16.
dc.relationCastillo, I., Balaguer, I., & García, M. (2007). Efecto de la práctica de actividad física y de la participación deportiva sobre el estilo de vida saludable en la adolescencia en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 201-210.
dc.relationCeballos, G. (2012). Actividad física en el adulto mayor. México, D.F: Editorial El Manual Moderno.
dc.relationChavez, J. (2010). La actividad física y el deporte en el Adulto Mayor: Bases fisiológicas. Secretaria de salud Mexico. Chillón, P., Delgado, M., Tercedor, P., & González, M. (2002). Actividad físico-deportiva en escolares adolescentes. FECYT, 1-35.
dc.relationCogollo, Z., & Campo, A. &. (2015). Escala de rosenberg para autoestima: consistencia interna y dimensionalidad en estudiantes de Cartagena, Colombia. Psychologia: Avances de la Disciplina, 61-71.
dc.relationDevís, J. (2007). Actividad física, deporte y salud. Barcelona: Editorial INDE.
dc.relationElizalde, A., & Martí, M. &. (2006). Una revisión crítica del debate sobre las necesidades humanas desde el Enfoque Centrado en la Persona. POLIS, 1-18.
dc.relationGarcía, F. (1990). ASpectos Sociales del Deporte. Madrid: Alianza Editorial.
dc.relationGarcía, N., Cermeño, F., & Fernández, M. (1991). La tutoría en las Enseñanzas Medias. Segunda Edición. Madrid: Ediciones ICCE.
dc.relationGruber, J. (1986). Physical activity and self-esteem development in children: A meta- analysis. American Academy of Physical Education Papers, 30-48.
dc.relationGuevara, L. (2014). Autoestima, Sentido de Vida y Valores en el conexto del reconocimiento de sí mismo a niños/as y adolescentes del hogar de paso Manos Amigas. La Dorada: Universidad Nacional Abierta y a DIstancia.
dc.relationGutiérrez, S. (1995). Valores sociales y deporte. Madrid: Editorial Gymnos.
dc.relationJoseph, R., Royse, K., Benitez, T., & Pekmezi, D. (2014). Physical activity and quality of life among university students: exploring self-efficacy, self-esteem, and affect as potential mediators. Qual Life Res, 661-670.
dc.relationLaforge, R., Rossi, J., Prochaska, J., Velicer, W., & Levesque, D. (1999). Stage of regular exercise and healthrelated quality of life. Preventive Medicine, 349-360.
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
dc.relationMousavi, S., & Dashipour, A. (2017). The Effects of Physical Activity on Self-Esteem: A Comparative Study. Int J High Risk Behav Addict, 1-6.
dc.relationMusitu, G. (1996). Manual de psicología de la comunicación. Valencia, España: Editores Valencia C.S.V.
dc.relationMutrie, N., & Parfitt, G. (1998). Physical activity and its link with mental, social and moral health in young people. In S. Biddle, J. Sallis, y N. Cavill (Eds.), Young and active: young people and health-enhancing physical activity evidence and implications. Health Education, 1-24.
dc.relationOMS. (23 de Febrero de 2018). Organización Mundial de la Salud. Obtenido de Actividad física: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
dc.relationPaluska, S, & Schwenk, T. (2000). Physical activity and mental health: current concepts. Sports Med, 167-180.
dc.relationPelham, B. (1995). Self-Investment and Self-Esteem: Evidence for a Jamesian Model of SelfWorth. Journal of Personality and Social Psychology, 1.141-1.150.
dc.relationPérez, V. (1998). Actividad física y salud: definición de criterios para un enfoque orientado hacia la práctica. En: García López, A.; Ruiz Juan, F.; Casimiro Andújar, A.J. (Coord.): La enseñanza de la Educación Física y el Deporte escolar. Almería: Actas II Congreso Internacional. I.A.D.
dc.relationPlata, N., Riveros, M. d., & Moreno, H. (2010). Autoestima y empatía en adolescentes observadores, agresores y víctimas del bullying en un colegio del municipio de Chía. Psychologia. Avances de la Disciplina, 99-112.
dc.relationPolaino, A. (2000). Una introducción a la psicopatología de la autoestima. Revista Complutense de Educación, 105-136.
dc.relationPradilla, L., Hernández, J., Pereira, J., & Hewitt, N. (2007). Prevalencia del Acoso Escolar en Hombres y Mujeres de 12 a 16 años que Asisten a un Colegio Público de la Ciudad de Bogotá. Buenaventura: Documento de Tesis Inédita. Universidad de San Buenaventura.
dc.relationRamírez, W., Vinaccia, S., & Ramón, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, 67-75.
dc.relationRosenberg, M. (1965). Escala de Autoestima de Rosenberg (RSE).
dc.relationRosenberg, M. (1979). Components of Rosenberg’s self-esteem scale. New York: Basic Books.
dc.relationSonstroem, R. (1984). Exercise and self-esteem exercise. Sport Science Review, 123-155.
dc.relationSonstroem, R. (1997). Physical activity and self-esteem. In W.P. Morgan (Ed.), Physical activity and mental health. Washington, DC: Hemisphere.
dc.relationTercerdor, P. (2001). Actividad física, condición física y salud. Sevilla: Editorial Wanceulen
dc.relationVásquez, M. &. (2012). La Pirámide de Necesidades de Abraham Maslow. Universidad Complutense de Madrid, 4.
dc.relationWells, L., & Marwell, G. (1976). Self-esteem: its conceptualization and measurement. Beverly Hills: Sage Publications.
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.titleAsociación entre los niveles de actividad física y autoestima en estudiantes de undécimo grado del Instituto Técnico La Cumbre, Floridablanca
dc.typebachelor thesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución