Trabajo de grado - Pregrado
Puppets as a learning experience to teach vocabulary in 5th grade
Registro en:
Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio institucional Universidad Tecnológica de Pereira
Autor
Arias Montaño, Natalia
Marín Salgado, Bryam Yesid
Institución
Resumen
The following classroom project was carried out with a fifth-grade group from a public school in Santa Rosa de Cabal, Colombia. This project had an objective to promote and report the effects of puppets to teach vocabulary, since the school is in the process of becoming bilingual. The project was implemented in ten interventions of two hours each where students built their own puppets while learning new vocabulary related to the topic lesson in each class and learned to set a puppet performance. The instruments to gather the information from the interventions were the practitioners’ journals, observations and students artifacts to register information related to students reactions, linguistic outcomes and practitioners professional growth. The expected results at the end of the implementation, students were to expand their vocabulary repertoire in the second language through the practice; besides, taking as a reference the suggested curriculum, it was expected that students may improve their skills in listening and speaking through the exercise of listening and express themselves through the puppet. El siguiente proyecto de aula se llevó a cabo con un grupo de quinto grado de una escuela pública en Santa Rosa de Cabal, Colombia. Este proyecto tuvo como objetivo promover y reportar los efectos de los títeres para enseñar vocabulario, ya que la institución se encuentra en proceso de volverse bilingüe. El proyecto se implementó en diez intervenciones de dos horas cada una donde los estudiantes construyeron sus propios títeres mientras aprenden nuevo vocabulario relacionado con la lección temática en cada clase y aprendieron a montar una representación de títeres. Los instrumentos para reunir la información de las intervenciones fueron revistas profesionales, observaciones y artefactos de los estudiantes para registrar información relacionada con las reacciones de los estudiantes, los resultados lingüísticos y el crecimiento profesional de los profesionales. Los resultados obtenidos al final de la implementación, los estudiantes ampliaron su repertorio de vocabulario en la segunda lengua a través de la práctica; además, tomando como referencia el curriculum sugerido se esperó que los estudiantes pudieron mejorar sus habilidades para escuchar y hablar a través del ejercicio de escuchar y expresarse a través del títere. Pregrado Licenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés Contend
Acknowledgments 3
Abstract 7
Resumen 8
Justification 9
Objectives 12
Teaching objective 12
Learning objective 12
Literature Review 13
Conceptual Framework 18
Puppets to Teach 18
Puppets in Education 18
Puppets as a Tool for Expression 20
Puppet as a Technique to Teach 21
How to Use Puppets to Teach 22
Puppets to Teach Vocabulary 23
Teaching L2 Vocabulary 25
What is Vocabulary 26
Why Teaching Vocabulary 27
Types of Vocabulary 28
Techniques for Teaching Vocabulary 29
Methodology 32
Context 32
Participants 32
Students 32
Practitioners 33
Instructional design 34
Design 34
The initial preparation 35
The core activity 35
The follow-up task 35
Implementation 35
Results 39
Linguistic outcomes 39
Professional growth 40
Students responses 41
Conclusions 43
Limitations 44
Pedagogical Implications 45
Evidences 46
References 50