Trabajo de grado - Pregrado
Digital storytelling as a didactic sequence for promoting the speaking skill in 10th graders for a public school
Registro en:
Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira
Autor
Ayala Trejos, Bryan
Montoya Cortés, Maria Fernanda
Montoya Gallego, Rodrigo Andrés
Institución
Resumen
This writing paper aimed at designing a didactic sequence using digital storytelling in a foreign language classroom which focused on the development of the speaking skill in media education. This didactic sequence used qualitative research which sought for the study of the participants in their environment. The targeted population for this project is secondary education students which will be involved in a series of workshops for the creation of virtual narrative stories in their foreign language. This didactic sequence has as the main objectives, in the first hand that students will be able to tell a virtual narrative story in English and on the other to be a model for future teachers to integrate technology in language teaching. The results expected after the design of this didactic sequence will be that students gain knowledge in the creation of this text typology which is narrative stories and the strengthening of the speaking skills to achieve a higher level of English proficiency Este trabajo de grado tuvo como objetivo diseñar una secuencia didáctica utilizando la narración digital en un aula de clase de lengua extranjera que se centró en el desarrollo de la habilidad oral en educación media. Esta secuencia didáctica utilizó investigación cualitativa que buscaba el estudio de los participantes en su entorno. La población objetivo de este proyecto son los estudiantes de educación secundaria que participarán en una serie de talleres para la creación de historias narrativas digitales en su lengua extranjera. Esta secuencia didáctica tiene como principales objetivos, por un lado, que los estudiantes puedan contar historias narrativas digitales en inglés y por otro ser un modelo para que futuros profesores integren tecnología en la enseñanza de una lengua extranjera. Los resultados esperados luego del diseño de esta secuencia didáctica serán que los estudiantes adquieran conocimiento sobre la creación de esta tipología textual que son narrativas digitales y el fortalecimiento de las habilidades del habla para lograr un mayor nivel de proficiencia en inglés. Pregrado Licenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés Content
Content .................................................................................................................................1
Abstract.................................................................................................................................3
Resumen ...............................................................................................................................4
Justification...........................................................................................................................5
Teaching objectives........................................................................................................12
Learning objectives ........................................................................................................12
Theoretical Framework ......................................................................................................14
Literature Review ...........................................................................................................14
Conceptual Framework ..................................................................................................20
Digital storytelling......................................................................................................21
Methodology.......................................................................................................................38
Type of Project ...............................................................................................................38
Type of Study .................................................................................................................38
Instructional Design........................................................................................................39
Planning Phase................................................................................................................39
Execution phase..............................................................................................................39
Evaluation phase.............................................................................................................39
Ethical considerations.........................................................................................................60
Conclusion and discussion .................................................................................................62