dc.date.accessioned2015-02-02T09:35:26Z
dc.date.accessioned2022-09-23T14:17:45Z
dc.date.available2015-02-02T09:35:26Z
dc.date.available2022-09-23T14:17:45Z
dc.date.created2015-02-02T09:35:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifierhttp://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763
dc.identifierhttp://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763/2297
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10818/14520
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3476385
dc.description.abstractThe article describes and compares the discourse strategies used in televised debates and those of the winning candidates in the latest presidential elections in Mexico and the United States, and in Spain’s most recent general elections. A content analysis is done, based on the functional theory of political campaign discourse. The results show acclaim was the predominant strategy in the U.S. and Mexican debates, while the attack strategy was the most prevalent in Spain. However, the three winning candidates used acclaim more than other strategies. The debates also focused more on political issues than on the candidates themselves.
dc.description.abstractEste artículo busca describir y comparar las estrategias discursivas utilizadas en los debates televisados, así como las de los candidatos ganadores de las últimas elecciones presidenciales de México y Estados Unidos, y las elecciones generales españolas. Para lo anterior, se realizó un análisis de contenido donde se aplicó la Teoría Funcional del Discurso de Campaña Política. Se observó que la aclamación fue la estrategia predominante en los debates de México y Estados Unidos, mientras que en los de España fue el ataque. Sin embargo, los tres candidatos ganadores emplearon más la aclamación que otras estrategias. Además, en los debates se abordaron más los temas de política que los de candidato.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de La Sabana
dc.relationPalabra Clave; Vol 13, No 2 (2010): Metodologías de análisis en comunicación
dc.rightsopenAccess
dc.rightsThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. 
dc.rightsA presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.
dc.sourceUniversidad de La Sabana
dc.sourceRepositorio Institucional de la Universidad de La Sabana
dc.subjectDebates electorales
dc.subjectCandidatos ganadores
dc.subjectEstrategias discursivas
dc.subjectTeoría funcional del discurso de campaña política
dc.subjectAnálisis de contenido
dc.titleFunción discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
dc.typearticle


Este ítem pertenece a la siguiente institución