journal article
TEACHER TRAINING STRATEGIES: MOBILIZERS OF EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS
ESTRATEGIAS DE CAPACITACIÓN DOCENTE: MOVILIZADORAS DE CONCEPCIONES EPISTEMOLÓGICAS
Fecha
15/10/2021Registro en:
Vera-Monroy, S. P., Mora, M. C. G., & Mejía-Camacho, A. (2021). ESTRATEGIAS DE CAPACITACIÓN DOCENTE: MOVILIZADORAS DE CONCEPCIONES EPISTEMOLÓGICAS. Tecné, Episteme y Didaxis: TED.
Institución
Resumen
The study was developed with professors of Basic Sciences of the Chemical Engineering program at the University of the authors, the training and support strategies were evaluated with the objective of identifying the mobilization of epistemological conceptions towards the achievement of the institutional profile. The information was collected by applying the questionnaires: Teaching Styles, Evaluation of Teaching Methodology and Pedagogical Practices. A non-experimental post facto research design was carried out, in which the following were analyzed: pedagogical model, teaching styles and pedagogical planning. It was concluded that in order to mobilize the conceptions and pedagogical practices of teachers, it is necessary to jointly implement training and pedagogical support that will guarantee the construction, understanding and transfer of knowledge to other scenarios. El estudio se desarrolló con profesores de Ciencias Básicas del programa Ingeniería Química en la Universidad de los autores, se evaluaron las estrategias de capacitación y acompañamiento con el objetivo de identificar la movilización de las concepciones epistemológicas hacia el logro del perfil institucional. La información se recolectó aplicando los cuestionarios: Estilos de Enseñanza, Evaluación de la Metodología Docente y Prácticas Pedagógicas. Se realizó un diseño de investigación de tipo no experimental post facto, en el que se analizaron: modelo pedagógico, estilos de enseñanza y planificación pedagógica. Se concluyó que para movilizar las concepciones y las prácticas pedagógicas de los docentes es preciso implementar conjuntamente la capacitación y el acompañamiento pedagógico que garanticen la construcción, la comprensión y la transferencia del conocimiento a otros escenarios