dc.creatorUribe Castro, Hernando
dc.creatorEspinosa López, Rodolfo
dc.creatorRubio Gallardo, Julio Cesar
dc.date.accessioned2020-03-25T19:58:58Z
dc.date.available2020-03-25T19:58:58Z
dc.date.created2020-03-25T19:58:58Z
dc.date.issued2011-07
dc.identifierUribe Castro, H.; Espinosa López, R.; Rubio Gallardo, J. (2011). La formación ciudadana desde la apropiación del lugar como unidad básica del territorio. Interpretaciones paralelas a tres estudios de caso en Santiago de Cali, Colombia. Unipluri/versidad. 10 (3), 1-12. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/9584
dc.identifierhttp://red.uao.edu.co//handle/10614/12171
dc.description.abstractCitizenship education, based on the appropriation of the space as a basic unit of the territory.Parallel interpretations to three case studies in Santiago de Cali, Colombia.Rodolfo Espinosa López, Julio Rubio Gallardo, Hernando Uribe Castro. In the research Thinking, Feeling, and Living spaces, the place, as a basic unit, connects the complexity of the territory, bringing the possibility for political education called to cover the area of geography, as space for daily encounters as well as a space for individual and collective construction of citizenship. Based on this hypothesis, a workshop was adopted as a methodological resource to conduct a research in three places in the city of Cali and its surrounding area: One, a zone in La Ladera -Commune 20 known as Siloé; another in the lowland area known as La Nueva Floresta; and, finally, in a rural area, the township called Montañitas in the municipalities of Yumbo and La Cumbre. The report offers five workshops that can be applied, with minor modifications, in any urban or rural area. All of them have objectives, justification, procedures and tools to support its application. It is, therefore, for its free implementation, so that people or institutions concerned with the topic, can make free use of them in the context that motivated each of their designs. The names given to each workshop are: "Mapping", "Comparing", "Walking," "Nesting" and "Placing".
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Antioquia
dc.publisher(julio 2011)
dc.relation12
dc.relation10
dc.relation1
dc.relation10
dc.relationUni-pluri/versidad
dc.relationArroyo Ilera, Alfonso (1996).Una Cultura geográfica para todos. El papel de la geografía en la educación primaria secundaria, Madrid, Síntesis
dc.relationDelgado, Ovidio (2004).Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia
dc.relationEntrena, Duran Francisco.(S.f)Cambios en la construcción social de lo rural de la autarquía a la globalización
dc.relationFigueras Pilar, (2004). La geografía española ante los retos de la sociedad actual, Madrid, edt. Mayoral
dc.relationMorin, Edgar (1998).Tierra Patria, Barcelona, Editorial Gedis
dc.relationO’Connor, James (1997).“La Segunda Contradicción del Capitalismo”, en: Marx Ahora, La Habana, Ediciones cubanas
dc.relationPorto Goncalves, Carlos Walter (2001).Geo–grafías. Movimientos Sociales, Nuevas territorialidades y sustentabilidad. México. Siglo XX
dc.relationSantos, Milton (1996).Los espacios de la globalización en: globalización y gestión del desarrollo regional. Perspectivas latinoamericanas. Santiago de Cali, Universidad del Valle
dc.relationSouto G., Xosé M. (1999).Didáctica de la geografía. Barcelona. Ediciones del Serbal.
dc.relationUnwin, Tim (1992), El lugar de la geografía, Madrid, Editorial Cátedra
dc.relationUnwin Tim (1992).El lugar de la geografía, Madrid, edt Cátedra
dc.relationYori, Carlos Mario. Ciudad y sustentabilidad. Componentes y contenido de un proyecto de ciudad a partir del concepto de topofilia. Bogotá. Universidad Piloto.
dc.relationUni-pluri/versidad. Volumen 10, número 10, (julio 2011); páginas 1-12
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Autónoma de Occidente
dc.subjectEspacio
dc.subjectLugar
dc.subjectCiudadanía
dc.subjectSpace
dc.subjectPlace
dc.subjectCitizenship
dc.titleLa formación ciudadana desde la apropiación del lugar como unidad básica del territorio. Interpretaciones paralelas a tres estudios de caso en Santiago de Cali, Colombia
dc.typeArtículo de revista


Este ítem pertenece a la siguiente institución