Artículo de revista
Características psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximación
Fecha
2004-12Registro en:
0123-9155
Autor
Sanabria-Ferrand, Pablo Alfonso
Institución
Resumen
The aim of the current research was to identify the psychological characteristics of Cybersexconsumers. A correlational descriptive design was conducted with a view to evaluatingboth demographic and psychological aspects. The inquiry comprised 109 questions tar-geted at 200 respondents through the Internet. The final results according to the givenindicators show that consumers of Cybersex predominantly tend to be young men (aged20 to 39), bachelors, most of them university students or professionals, heterosexuals, whoare in a steady sexual relationship.When it comes to consuming Cybersex, the users prefer the chat to Web pages, and they doit regularly with an average of 2, 2 times per week. Such people are accustomed to chang-ing their identity, physical appearance, sex and age when surfing the Internet.On average, a few more than half the respondents (consumers) declared themselves ad-dicted to Cybersex. They didn’t show sexual dissatisfaction but they did report low self-concept. Half the respondents' results demonstrated moderate scores in relation to theindicators of depression and anxiety. El objetivo de la presente investigación fue identificar las características psicológicas delos consumidores de cibersexo. Para ello se utilizó un diseño descriptivo correlacional endonde se aplicó un instrumento de109 preguntas a 200 participantes a través de un portalde Internet, que evaluaba aspectos demográficos y psicológicos. Los resultados obtenidosde las diferentes escalas muestran que los consumidores de cibersexo tienden a serpredominantemente hombres jóvenes (20 a 39 años), solteros, en su mayoría estudiantesuniversitarios o profesionales, heterosexuales, quienes tienen en su mayoría una parejaestable. Para consumir cibersexo, prefieren el Chat, a las páginas Web, y lo hacen con unafrecuencia promedio de 2.2 veces por semana. Son personas que acostumbran a cambiarsu identidad, apariencia física, su sexo y edad cuando esta en Internet. Un poco más de lamitad de los consumidores se declaran adictos al cibersexo, pero no presentan insatisfacciónsexual, pero si un bajo auto-concepto. La mitad de los participantes mostraron puntajesmoderados en las escalas de depresión y ansiedad.