dc.contributorGómez, Yuri Jack
dc.creatorThaine Rojas, Francisco Javier
dc.date.accessioned2020-08-21T03:01:05Z
dc.date.available2020-08-21T03:01:05Z
dc.date.created2020-08-21T03:01:05Z
dc.date.issued2020-06-26
dc.identifierhttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78141
dc.description.abstractThis research analyzes appropriation of electronic technologies in circuit bending, which is the practice of modifying second-hand electronic devices/objects to distort and broaden their intended possibilities of producing sound, without requiring expert knowledge in electronics. First, readers will find a description of the beginnings of circuit bending in the sixties, followed by an account of the experiences of three contemporary Colombian practitioners, considering how they learned the practice and what are they techniques. Circuit bending is tied to industrial and commercial processes that, during the second half of the 20th century, boosted blackboxing and obsolescence as regular strategies in the production of electronic artifacts. Circuit bending opposes such strategies with an open, reutilization-oriented approach to technology. Next, I analyze similar processes and actors in the local scene of sale and repair of electronic equipment, for benders establish different types of relationship with them. Drawing on concepts from cultural studies and science and technology studies, as well as semi-structured interviews to seven actors, this research identifies global cultural and economic forces intertwined in a local practice. At the same time, it provides elements to broaden user and technology appropriation studies.
dc.description.abstractLa investigación tiene por objetivo analizar la apropiación de tecnologías electrónicas en el circuit bending, práctica que implica la modificación de aparatos electrónicos de segunda con el fin de distorsionar y ampliar sus posibilidades originales de producción de sonido, sin que los practicantes deban tener conocimientos expertos en electrónica. Para ello, se describen los orígenes de la práctica en la década de los 60 y se caracterizan las experiencias de tres practicantes colombianos contemporáneos, considerando sus procesos de aprendizaje y técnicas. La comprensión de la práctica se vincula con los procesos industriales y comerciales que durante la segunda mitad del siglo XX auparon el desarrollo de la cajanegrización y la obsolescencia como estrategias regulares en la producción de artefactos electrónicos, fuerzas a las que la práctica se opone con una aproximación abierta y de reutilización en el uso de tecnologías. En un tercer momento, se analizan procesos similares en los escenarios y actores de la venta y reparación de electrónica local, con quienes los benders establecen varios tipos de relaciones. Empleando conceptos de los estudios culturales y de los estudios sociales de la ciencia y la tecnología, y mediante entrevistas semiestructuradas a siete actores, la investigación recorre una ruta que permite identificar las fuerzas culturales y económicas de carácter global que se entretejen en una práctica local, a la vez que aporta elementos para la ampliación de los estudios de usuarios y de apropiación de tecnologías.
dc.languagespa
dc.publisherBogotá - Ciencias Humanas - Maestría en Estudios Culturales
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relationAdolphson, D. 2004. «A New Perspective on Ethics, Ecology and Economies». Journal of Business Ethics 5, no. 4: 203-216.
dc.relationBaldé, C.P. et al. 2017. The Global E-waste Monitor – 2017. Bonn, Ginebra, Viena: United Nations University (UNU), International Telecommunication Union (ITU) e International Solid Waste Association (ISWA).
dc.relationBarker, Chris. 2004. The SAGE Dictionary of Cultural Studies. Londres: SAGE Publications.
dc.relationBaudrillard, Jean. 1982. Crítica de la economía política del signo. México: Siglo XXI Editores.
dc.relationBijker, Wiebe E. 2012. «The Social Construction of Bakelite: Toward a Theory of Invention». En The Social Construction of Technological Systems, 155-182. Cambridge: MIT Press.
dc.relationBijker, Wiebe. 2001. «Understanding Technological Culture through a Constructivist View of Science, Technology, and Society». En Visions of STS: counterpoints in Science, Technology, and Society Studies. Albany: State University of New York Press.
dc.relationBonilla, Manuel. 2000. «Cambio tecnológico y crecimiento económico industrial. Impactos sobre la estructura ocupacional en la industria manufacturera colombiana (1987-1997)». Revista de Economía del Rosario 3, n.° 2: 61-91.
dc.relationBoone, D., K. Lemon y R. Staelin. 2001. «The Impact of Firm Introductory Strategies on Consumers’ Perceptions of Future Product Introductions and Purchase Decisions». Journal of Product Innovation Management 18: 96-109.
dc.relationBuzato, Marcelo El Khouri. 2010. «Cultura Digital E Apropriação Ascendente: Apontamentos Para Uma Educação 2.0». Educação em Revista 26, no. 3: 20.
dc.relationCagol, Michele y Martin Dodman. 2015. «Circuit-bending and sustainability transitions. Exploring ways of re-thinking and re-using technologies». Visions for Sustainability 4, n.° 3.
dc.relationCerteau, Michel de. 1997. The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press.
dc.relationCollins, Nicolas. 2006. Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York: Routledge.
dc.relationDaza-Caicedo, Sandra. 2013. «La apropiación social de la ciencia y la tecnología como un objeto de frontera». En Comunicaçao, divulgaçao e percepçao pública de ciencia e tecnologia, 49-62. Brasilia: CAPES, CNPq.
dc.relationDelaney, Patrick, Greg Timbrell y Taizan Chan. 2008. «A Marxian Model of Technology Appropriation». Sprouts: Working Papers on Information Systems 8, no. 28.
dc.relationDougherty, Dale. 2012. «The Maker Movement». Innovations: Technology, Governance, Globalization 7, no. 3.
dc.relationDuncan, Geoff. 2011. «Sony wins injunction against PS3 hacker George Hotz». En Digital Trends (28 de enero). Disponible en: http://www.digitaltrends.com/gaming/sony-wins-injunction-against-ps3-hacker-george-hotz/, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationEly, Philip, David Frohlich y Nicola Green. 2011. «Uncertainty, Upheavals and Upgrades: Digital-Diy During Life-Change». En Participation in Broadband Society, Volume 6 : New Media Technologies and User Empowerment, 163-80. Frankfurt: Peter Lang AG.
dc.relationEnsmenger, Nathan. 2012. «The Digital Construction of Technology: Rethinking the History of Computers in Society». Technology and Culture 53, no. 4: 753-76.
dc.relationEscobar, Arturo, Sonia Álvarez y Evelina Dagnino. 2001. «Lo cultural y lo político en los movimientos sociales de América Latina». En Política cultural y cultura política: una nueva mirada sobre los movimientos sociales latinoamericanos, 17-48. Bogotá: Taurus, Icanh.
dc.relationfail0verflow. 2010. «Console Hacking 2010». Presentación en 27th Chaos Communication. «We come in peace». Berlín, Alemania. Disponible en: http://events.ccc.de/congress/2010/Fahrplan/events/4087.en.html, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationFeenberg, Andrew. Questioning Technology. New York: Routledge, 1999.
dc.relationFernandez, A. M. y F. Iazzetta. 2014. «Circuit-Bending and the DIY Culture». Universidade de São Paulo. Disponible en: http://www2.eca.usp.br/mobile/portal/publicacoes/FERNANDEZ_A_AND_IAZZETTA_F_ARP2011.pdf, consultado el 27 de mayo de 2019.
dc.relationFildes, Jonathan. 2010. «PlayStation 3 “hacked” by iPhone cracker». En BBC NEWS (25 de enero). Disponible en: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8478764.stm, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationFranco, Manuel y Tania Pérez-Bustos. 2010. «Tensiones y convergencias en torno a la Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología en Colombia». En Deslocalizando la Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología en Colombia. Aportes desde prácticas diversas, 9-23. Bogotá: Colciencias, Corporación Maloka.
dc.relationFranz, Kathleen. 2005. Tinkering: Consumers Reinvent the Early Automobile. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2005.
dc.relationFriedel, Robert. 2013. «Obsolescence: Origins and Outrages». Technology and Culture 54, no. 1.
dc.relationGabrys, Jennifer. 2013. Digital Rubbish: A Natural History of Electronics. Ann Arbor: University of Michigan.
dc.relationGallego Pérez, Juan ignacio. 2009. «Do it yourself: cultura y tecnología». Revista Ícono 14 13: 278-291.
dc.relationGhazala, Reed. 2004. «The Folk Music of Chance Electronics: Circuit-Bending the Modern Coconut». Leonardo Music Journal 14, no. 1: 97-104.
dc.relationGhazala, Reed. 2005. Circuit-Bending: Build Your Own Alien Instruments. Indianapolis: Wiley Publishing.
dc.relationGómez, Yuri Jack. 2013. «Reconsiderar la innovación: entre la informalidad y la ilegalidad». En Proyecto ensamblado en Colombia. Tomo II: Ensamblando heteroglosias, 429-435. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas.
dc.relationGSMA. 2015. eWaste en América Latina. Análisis estadístico y recomendaciones de política pública. Informe digital.
dc.relationGuiltinan, Joseph. 2009. «Creative Destruction and Destructive Creations: Environmental Ethics and Planned Obsolescence». Journal of Business Ethics 89: 19-28.
dc.relationHall, Stuart. 2010. «Estudios culturales: dos paradigmas». En Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en los estudios culturales. Popayán: Envión Editores/ Instituto de Estudios Peruanos/ Instituto de Estudios Sociales y Culturales, Pensar. Universidad Javeriana/ Universidad Andina Simón Bolívar.
dc.relationHaring, Kristen. 2007. Ham Radio’s Technical Culture: Inside Technology. Cambridge, MA: MIT Press, 2007.
dc.relationHebdige, Dick. 1999. «The Function of subculture». En The Cultural Studies Reader. Nueva York: Routledge.
dc.relationHertz, Garnet y Juss Parikka. 2012. «Zombie Media: Circuit Bending Media Archaeology into an Art Method». Leonardo 45, no. 5: 424-430.
dc.relationJaramillo Vélez, Ana María y Alejo Duque. 2012. labSurlab + Co-operaciones. Medellín: Co-operaciones y Museo de Arte Moderno de Medellín.
dc.relationKeep, Andy. 2007. «Audio Y Connectors: My Secret for Instant Guerrilla Oscillators, Raw Synthesis and Dirty Cross Modulations». Leonardo Music Journal 17: 30-31.
dc.relationKenny, Will. 2010. «The PS3 just too difficult to crack». En Gaming Bolt (13 de julio). Disponible en: http://gamingbolt.com/the-ps3-just-too-difficult-to-crack/, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationKline, Ron y Trevor Pinch. 1996. «Users as Agents of Technological Change: The Social Construction of the Automobile in the Rural United States». Technology and Culture 37, n. 4: 763–795.
dc.relationKoffsky, Mark. 1995. «Patent Preemption of Computer Software Contracts Restricting Reverse Engineering: The Last Stand?». Columbia Law Review vol. 95, n.º 5: 1160-1187.
dc.relationKravets, David. 2011a. «Sony Lawyers Expand Dragnet, Targeting Anybody Posting PlayStation 3 Hack». Disponible en: http://www.wired.com/2011/02/sony-lawsuit-factory/, consultado el 4 de diciembre del 2014.
dc.relationKravets, David. 2011b. «Judge Lets Sony Unmask Visitors to PS3-Jailbreaking Site». En Wired (4 de marzo). Disponible en: http://www.wired.com/2011/03/geohot-site-unmasking/, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationKushner, David. 2012. «Machine politics». The New Yorker (7 de mayo). Disponible en: http://www.newyorker.com/magazine/2012/05/07/machine-politics, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationKuznetsov, Stacey y Eric Paulos. 2010. «Rise of the Expert Amateur: DIY Projects, Communities, and Cultures». NordiCHI '10 Proceedings of the 6th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Extending Boundaries: 295-304.
dc.relationLatour, Bruno. 2001. La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa.
dc.relationLojek, Bo. 2007. History of Semiconductor Engineering. Berlin, Heidelberg: Springer-Velag.
dc.relationLondon, Bernard. 2008. «Ending the Depression Through Planned Obsolescence». Panfleto de 1932. Reproducido en «Consumer society is meant to break». Adbusters (20 de octubre), disponible en: https://www.adbusters.org/blogs/blackspot_blog/consumer_society_made_break.html, consultado el 27 de noviembre del 2014.
dc.relationLozano-Borda, Marcela y Tania Pérez-Bustos. 2010. «Concepciones de la apropiación social de la ciencia y la tecnología en Iberoamérica». Ponencia presentada en las VIII Jornadas Latinoamericanas de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología - ESOCITE, 2010.
dc.relationLunney, Glynn. 1989. «Copyright Protection for ASIC Gate Configurations: PLDs, Custom and Semicustom». En Stanford Law Review vol. 42, n.º 1: 163-206.
dc.relationMalone, Aemon. 2011. «PS3 hacker raises money for legal fight against Sony». Digital Trends (22 de febrero). Disponible en: http://www.digitaltrends.com/gaming/ps3-hacker-raises-money-for-legal-fight-against-sony/, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationMenkman, Ros. 2011. The Glitch Moment(Um). Amsterdam: Institute of Network Cultures.
dc.relationMinisterio de Ambiente y Desarrollo de Colombia. 2017. Política Nacional de Gestión Integral de Residuos de Aparatos Eléctricos y Electrónicos.
dc.relationNaficy, S. E. 2010. Agency Through Engagement: Circuit-Benders’ Subcultural Resistance. Unpublished paper submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Arts degree in the Master of Arts Program in Social Sciences. University of Chicago.
dc.relationOrlikowski, W. J. 1992. «The Duality of Technology: Rethinking the Concept of Technology in Organizations». Organization Science 3, no. 3: 398-427.
dc.relationPackard, V. 1960. The Waste Makers. David McKay: New York. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/9009/264b121ae5dd28bb376f9351f99d4115662d.pdf, consultado el 22 de febrero de 2020.
dc.relationParker, Lorin Edwin. 2013. «Repurposing the Past: The Phantastron and appropriating history as a DIY approach». Organised Sound 18, no. 3: 292-298.
dc.relationPhys.org. 2007. «Engineer Creates First Academic Playstation 3 Computing Cluster». Disponible en: http://phys.org/news92674403.html, consultado el 3 de diciembre del 2014.
dc.relationPinch, Trevor y Wiebe Bijker. 1997. «The social construction of facts and artifacts: or how the sociology of science and the sociology of technology might benefit each other». En The Social Construction of Technological Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology, 19-30. Cambridge: The MIT Press.
dc.relationPinch, Trevor y Frank Trocco. 2004. Analog Days: the Invention and Impact of the Moog Synthesizer. Cambridge: Hardvard University Press.
dc.relationPlayStation. 2010. «PS3 Firmware (v3.21) Update». En PlayStation.Blog (28 de marzo). Disponible en: http://blog.us.playstation.com/2010/03/28/ps3-firmware-v3-21-update/, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationPSX-Scene. 2011. «Geohot: Here is your PS3 Root Key! - Now with "HELLO WORLD" proof!». Forum thread. 2 de enero del 2011.
dc.relationRestrepo, Eduardo. 2012. «Apuntes sobre estudios culturales». En Antropología y estudios culturales. Disputas desde la periferia. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
dc.relationRichards, John. 2008. «Getting the Hands Dirty». Leonardo Music Journal 18, no. 1: 25-31.
dc.relationRogers, Hanna. 2011. «Amateur Knowledge: Public Art and Citizen Science». Configurations 19, no. 1: 101-15.
dc.relationRogoff, B. 1995. «Observing Sociocultural Activity on Three Planes: Participatory Appropriation, Guided Participation and Apprenticeship». En Sociocultural Studies of Mind. Cambridge: Cambridge University Press.
dc.relationSamuelson, Pamela y Suzanne Scotchmer. 2002. «The Law and Economics of Reverse Engineering». The Yale Law Journal vol. 111, n.º 7: 1575-1663.
dc.relationSeybold, Patrick (Sony Sr. Director, Corporate Communications & Social Media). 2011. «Settlement in George Hotz Case». En PlayStation.Blog (11 de abril). Disponible en: http://blog.us.playstation.com/2011/04/11/settlement-in-george-hotz-case/, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationSilverstone, Roger y Eric Hirsch. 2005. Consuming Technologies. Media and Information in Domestic Spaces. London and New York: Routdledge Taylor & Francis e-Library.
dc.relationSlade, Giles. 2006. Made to Break: Technology and Obsolescence in America. Cambridge: Harvard University Press.
dc.relationSony. 2011. «Motion for Temporary Restraining Order». Defendants: George Hotz, Héctor Martín Cantero, Sven Peter. United States District Court for the Northern District of California. San Francisco Division. January 12. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/46739945/Motion-for-TRO, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.relationTakahashi, Yuzo. 2000. «A Network of Tinkerers: The Advent of the Radio and Television Receiver Industry in Japan». Technology and Culture 41, no. 3: 460-84.
dc.relationTorrey, Cristen et al. 2007. «How-To Pages: Informal Systems of Expertise Sharing». ECSCW 2007: Proceedings of the Tenth European Conference on Computer-Supported Cooperative Work, 24-28 September 2007. Países Bajos.
dc.relationVeak, Tyler (ed.). 2006. Democritizing Technology: Andrew Feenberg's Critical Theory of Technology. Albany: State University of New York.
dc.relationWaksman, S. 2004. «California Noise: Tinkering with Hardcore and Heavy Metal in Southern California». Social Studies of Science 34, no. 5: 675-702.
dc.relationWatters, Audrey. 2011. «Sony PS3 Hacker Geohot Starts a Blog, Raises Cash for Legal Defense». ReadWrite (22 de febrero). Disponible en: http://readwrite.com/2011/02/22/sony_ps3_hacker_geohot_starts_a_blog_raises_cash_f, consultado el 2 de diciembre del 2014.
dc.rightsAtribución-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rightsAcceso abierto
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.titleApropiación de tecnologías en el circuit bending en Colombia
dc.typeOtro


Este ítem pertenece a la siguiente institución