Artículo de revista
Mayorships with efficacious, efficient and effective public management previously planned during the political campaign
Fecha
2010Autor
Álvarez Álvarez, Lucía
Arrieta Álvarez, Erasmo
Espitia Saldarriaga, Adriana
Sánchez Chica, Juan
Institución
Resumen
In Colombian towns, public management is led by the mayor, appointed by popular election. During the political campaign, candidates implement different strategies to show the citizens they deserve to be elected. Political campaigns in Colombia use money as a factor of competitiveness. The present paper, deriving from the civic observatory in Cartagena de Indias, proposes an instruction manual to become a mayor candidate. The aforementioned instruction manual might be extended to all positions of popular election stressing on substantial changes in the electoral process as an influential element in the future public management. En las ciudades colombianas, la gestión pública es liderada por el alcalde, escogido mediante elección popular. Los candidatos utilizan, en la campaña política, diferentes estrategias para mostrar a los ciudadanos merecer ser elegidos. Las campañas políticas en Colombia usan el dinero como factor de competitividad. El presente trabajo, producto del observatorio ciudadano en la ciudad de Cartagena de Indias, plantea una propuesta de instructivo para aspirar al cargo de alcalde. Dicho instructivo permite su inferencia a todos los cargos de elección popular haciendo énfasis en cambios sustanciales al proceso electoral como elemento de influencia en la futura gestión pública.