Artículo de revista
Eco de un baile
Fecha
1998Autor
Duque, Ellie Anne
Institución
Resumen
In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban habanera, reigned. On August the 8th , 1891, an extraordinary dance was organized by a group of eight young men; a dance that was condemned by the Catholic Church for its luxurious expense. Jorge Pombo ( 1847-1912 ), a successful business man, poet and compositor wrote a set of waltzes for the occasion, Brisas del Funza, played in an orchestral version by 27 musicians, the night of the ball. We found the publisched piece (a version for the piano) in the archives of the Centro de Documentación Musical in Bogotá and were able lo glimpse at the late19th century society of Bogotá through the waltz and the ball it was written for. Hacia 1890 la composición musicalen Colombia todavía se desarrollabaen el mundo de la danza de caráctersocial. Si bien se habían realizado algunosintentos interesantes en el campode la música religiosa, la ópera y la zarzuela,reinaban el vals, la polca, lamarcha y la recién importada danzahabanera. El 8 de agosto de 1891, ochojóvenes bogotanos organizaron un baileextraordinario, condenado por laIglesia Católica, por sus lujos. JorgePombo (1847-1912), un exitoso hombrede negocios, poeta y compositor,escribió para la ocasión un conjun tode seis valses titulado, Brisas delFunza, que la noche del baile se escuchóen la versión interpretada por laorquesta de 27 músicos. Hemos encontradoen los archivos del Centrode Documentación Musical en Bogotá,una copia publicada (en versiónpara piano) de la obra y a través dela misma hemos echado una ojeadaa la sociedad bogotana de fines delsiglo XIX y al baile para el cual fuepensada.