Otro
Anomalía e interdicción : El caso del filme Faraón (1966) de Jerzy Kawalerowicz y la figura helicoidal
Author
Martínez Mora, Juan Sebastián
Institutions
Abstract
This research intends to establish a film reading methodology that enables the transformation of the resulting sensory data from the dialogue between spectator and film’s aesthetic experience into theoretic data for filmic study. The film’s aesthetic experience is understood as the plastic and grammatical process through which a film gives itself to us in the act of viewing, process which ensembles an array of enunciation tools with the purpose of configuring bodies and spaces for the perceptual and cognitive legibility of its structure: the filmic form. The contour and edges of this reading are illuminated thanks to the study and analysis of Pharaoh’s structure, film by directed by Jerzy Kawalerowicz and made in 1965. The film’s structure and aesthetic experience are defined within the research as anomalous due to their deviations from its originally intended legibility. Out of the study of Pharaoh’s singularities and aesthetic experience a reading proposal emerges: an analysis methodology for films that share similar plastic and grammatical anomalies. La investigación tiene la intención de construir una metodología de lectura fílmica que posibilite la transformación de datos sensibles producto del diálogo entre espectador y experiencia estética de un filme en dato teorético de análisis. La experiencia estética de un filme se entiende como el proceso plástico y gramatical mediante el cual un filme se da a ver en la proyección, proceso que conjuga diferentes herramientas enunciativas con el fin de configurar cuerpos y espacios para la legibilidad perceptual y cognitiva de su estructura: la forma fílmica. Los contornos y márgenes de esta lectura se dilucidan a partir del análisis de la estructura del filme Faraón (1965) de Jerzy Kawalerowicz, y de su experiencia ofrecida, estructura y experiencia que en el contexto de la investigación se definen como anómalas por desviarse de la legibilidad inicialmente pretendida y común al darse en general de todo filme. Del estudio de las particularidades de Faraón y de la singularidad del encuentro sensible emerge una propuesta de lectura para el análisis de filmes que compartan condiciones plásticas y gramaticales anómalas similares.