dc.creatorLópez Hurtado, María Eugenia
dc.creatorViáfara González, John Jairo
dc.date.accessioned2019-06-25T23:11:17Z
dc.date.accessioned2022-09-21T15:09:25Z
dc.date.available2019-06-25T23:11:17Z
dc.date.available2022-09-21T15:09:25Z
dc.date.created2019-06-25T23:11:17Z
dc.date.issued2007
dc.identifierhttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25065
dc.identifierhttp://bdigital.unal.edu.co/16102/
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3376220
dc.description.abstractAn exploration of in-service public schools teachers’ implementation of cooperative learning forms the basis of this article. By means of a qualitative approach to research, two tutors in a teacher development program have studied how a group of English teachers set the conditions to create a cooperative learning environment in their classes. Additionally, they reveal the perceptions that these educators have of themselves as initiators who guide their students in this pedagogical experience. The analysis of information collected provides views about the role that teachers assumed and their concerns when organizing their classroom in order to experience cooperative work. Furthermore, teachers’ self-encouragement for professional development emerged as a fundamental issue when they implemented this approach in their institutions. Key words: Cooperative work, cooperative group, cooperative class, cooperative workshop, cooperative learning Una exploración de la implementación de aprendizaje cooperativo por parte de los maestros de colegios públicos fue la fuente esencial para escribir este artículo. A través de un enfoque de investigación cualitativo, dos tutores de un programa de desarrollo de maestros han estudiado como un grupo de profesores establecen condiciones para crear un ambiente de aprendizaje cooperativo en sus clases. Adicionalmente, ellos revelan la percepción que estos educadores tienen de ellos mismos como los iniciadores para guiar a sus estudiantes en esta experiencia pedagógica. El análisis de la información recogida proporciona las diferentes opiniones sobre el papel que los profesores asumieron y sus preocupaciones al organizar su aula para experimentar el trabajo cooperativo. Además, el mismo estímulo de maestros por el desarrollo profesional surge como un asunto fundamental cuando implementaron este enfoque en sus instituciones. Palabras clave: Trabajo cooperativo, grupo cooperativo, clase cooperativa, taller cooperativo, aprendizaje cooperativo
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
dc.relationUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relationPROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relationLópez Hurtado, María Eugenia and Viáfara González, John Jairo (2007) Looking at cooperative learning through the eyes of public schools teachers participating in a teacher development program. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 8, núm. 1 (2007): PROFILE 8, No 1. Issues in Teachers’ Professional Development; 103-120 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 8, núm. 1 (2007): PROFILE 8, No 1. Issues in Tea .
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10927
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.titleLooking at cooperative learning through the eyes of public schools teachers participating in a teacher development program
dc.typeArtículos de revistas


Este ítem pertenece a la siguiente institución