Otro
Crítica de la racionalidad de la representación en la literatura
Autor
López Martínez, Juan Nicolás
Institución
Resumen
This work proposes a consideration on the modalities of literary analysis about La carroza de Bolívar by Evelio Rosero. Through the postulation of literary theory as a historical discourse, two paradigms of approach to the literary text are formulated: the rationality of representation and the non-representational rationality. The first one establishes a grid of analysis according to which all literary text is only intelligible in the framework of its relationship with the reality. It dictates, for the case of La carroza de Bolívar, a scheme in which the novel must be read only through the understanding of the idea that the Colombian history (a scheme that is materialized in the categories of Historical Novel and New Historical Novel). The second approach presents a personal reading of the novel that leaves out the representational categories about author and reality used for literary analysis. Through this exercise La carroza de Bolívar is shown as a power that is able to create reality (as opposed to represent it) while carrying out a critique of the rationality of representation. In this sense, this work presents the classic categories of literary analysis (subject, absolute reality and gender, which appear with different nuances from The Greek Tradition to the Sociology of Literature) in order to show their scopes, limitations and fissures through a personal reading of the novel. Este trabajo plantea una reflexión acerca de las modalidades de análisis literario sobre La carroza de Bolívar de Evelio Rosero. A través de la postulación de la teoría literaria como un discurso histórico, se formulan dos paradigmas de análisis del texto literario: la racionalidad de la representación y la racionalidad no representacional. El primero establece una matriz de análisis según la cual todo texto literario solo es inteligible en el marco de su relación con la realidad; dictamina, para el caso de La carroza de Bolívar, un esquema en el que la novela debe ser leída sólo a través de la comprensión de la historia colombiana (esquema que se materializa en las categorías Novela Histórica y Nueva Novela Histórica). La segunda presenta una lectura personal de la novela que prescinde de las categorías representacionales autor y realidad para el análisis literario. Por medio de este ejercicio se muestra La carroza de Bolívar como potencia para la creación de la realidad (y no como su representación), al tiempo que se lleva a cabo una crítica a la racionalidad de la representación. En ese sentido, este trabajo presenta las categorías clásicas de la representación (sujeto, realidad absoluta y género, que aparecen con distintos matices desde la tradición griega hasta la sociología de la literatura) para, a través de una lectura personal de la novela, mostrar sus alcances, sus limitaciones y sus fisuras.