Artículos de revistas
Between germany and the tropics, between modernity and classicism. leopold rother's work in colombia
Fecha
2004Autor
Niño Murcia, Carlos
Institución
Resumen
Nazism in Gennany, the Spanish Civil War, and other causes of forced exiles contributed significantly to the intellectual vitality and creativeness of the Americas. Few of these European exiles arrived in Colombia, but those who did were very talented. Leopoldo Rother was one of them. He carne to Colombia in 1936, the same year the Escuela de Arquitectura de la Universidad Nacional de Colombia (National University of Colombia's School of Architecture) was founded. He shared his knowledge of arts and music, a tireless working ability and above all a great dexterity in the handling of architectural languages that oscillated between classicism and modernism. All his accomplishments were of high quality. In this article I present twelve of this projects, of which the building of the Imprenta de la Universidad Nacional en Bogotá (Printing Press of the National University in Bogotá) eloquently illustrates his sense of classical modulation and sensitivity to detail. In addition it shows his resourceful use of architectural shells and concrete columns, open floor space, changing lights and contemporary use of space. El nazismo en Alemania, la Guerra Civil española y otras causas de exilios forzados significaron aportes de vitalidad intelectual y creativa en América. A Colombia llegaron pocos, pero muy buenos Leopoldo Rother fue uno de ellos. Desde su llegada a Colombia en 1936, año de fundación de la Escuela de Arquitectura de la Universidad Nacional de Colombia, entregó su conocimiento del arte y la música, una infatigable capacidad de trabajo y, sobre todo, gran destreza en el manejo de lenguajes arquitectónicos que basculaban entre el clasicismo y lo moderno, pero siempre con gran calidad. Presento doce de sus proyectos, entre los cuales el edificio para la Imprenta de la Universidad Nacional en Bogotá (hoy Museo de Arquitectura) ilustra con elocuencia su sentido de la modulación clásica y el detalle sensible, así como un recursivo empleo de cáscaras y columnas de concreto, planta libre, recorrido dinámico, luces cambiantes y espacialidad contemporánea.