Otro
La musicoterapia en el desarrollo de la conciencia fonológica en niños de 4 a 5 años del colegio tilatá ubicado en la calera Cundinamarca
Autor
Jiménez Garavito, Miguel Angel
Institución
Resumen
Abstract
The present investigation details the process of a music therapy approach with a group of 8 boys and girls aged between 4 and 5 years of age at the Tilatá school, located in the municipality of La Calera, Cundinamarca, designed in order to contribute to the development of their phonological awareness and Strengthen your language and communication skills. The work was based on the methods of re-creation of songs and improvisation. It was based on the postulates of the Plurimodal Approach (APM) and the approach of Music Therapy in Education, which seeks to favor the integral development of the participants from a salutogenic approach.
A qualitative research model based on Action Research was adopted using 3 main categories of analysis related to phonological awareness (phonemic awareness, syllabic awareness, and fluidity).
The intervention, had an extension of 18 sessions including assessment and closing sessions, was developed in three stages: initial phase, category approach phase and closing phase. The data collection instruments used were: the protocol and session microanalysis, the music therapy tool called Classification of Musical Interactions - CIM of Pavlicevic, and the pre / post tests on Assessment of Phonological Awareness Skills. From its analysis, the conclusions are established where they are reviewed as this therapeutic approach favored to a greater and lesser extent the development of the phonological awareness of the participants. La presente investigación detalla el proceso de un abordaje musicoterapéutico con un grupo de 8 niños y niñas con edades comprendidas entre los 4 y los 5 años de edad del colegio Tilatá, ubicado en el municipio de La Calera Cundinamarca, diseñado con el fin de aportar al desarrollo de su conciencia fonológica y fortalecer sus habilidades lingüísticas y comunicativas.
El trabajo se basó en los métodos de re-creación de canciones y la improvisación. Se fundamentó desde los postulados del Abordaje Plurimodal (APM) y el enfoque de la Musicoterapia en Educación, donde se busca favorecer el desarrollo integral de los participantes desde un enfoque salutogénico.
Se adoptó un modelo cualitativo de investigación basado en la Investigación-Acción utilizando 3 categorías principales de análisis relacionadas con la conciencia fonológica. (conciencia fonémica, conciencia silábica y fluidez).
La intervención, tuvo una extensión de 18 sesiones incluyendo sesiones de valoración y cierre, se desarrolló en tres etapas: fase inicial, fase abordaje de categorías y fase de cierre. Los instrumentos de recolección de datos utilizados fueron: el protocolo y el microanálisis de sesión, la herramienta musicoterapéutica denominada Clasificación de Interacciones Musicales – CIM de Pavlicevic, y las pruebas pre/post sobre Evaluación de las Habilidades de Conciencia Fonológica. De su análisis se establecen las conclusiones donde se revisan como este abordaje terapéutico favoreció en mayor y menor medida el desarrollo de la conciencia fonológica de los participantes.