dc.creatorPeake, Christian
dc.creatorMoscoso Mellado, Jennifer
dc.creatorGuerra Gil, Ernesto
dc.date.accessioned2021-01-28T21:41:46Z
dc.date.available2021-01-28T21:41:46Z
dc.date.created2021-01-28T21:41:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifierStudies in Psychology / Estudios de Psicología Volume 41, 2020 - Issue 3
dc.identifier10.1080/02109395.2020.1794717
dc.identifierhttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/178397
dc.description.abstractThe ability to represent quantities, either in a symbolic or non-symbolic format, predicts calculation skills. Recording the saccades during gazing at these stimuli allows us to infer the cognitive processing taking place at that moment. The purpose of this research study was to analyse the duration of the first fixation during symbolic and non-symbolic numerical stimuli. We evaluated 32 university students through symbolic and non-symbolic number comparison tasks while recording their eye movements. In addition, they answered a calculation task. Participants spent more time looking first at the stimulus of greater magnitude during the execution of the comparison task (regardless of the presentation format). This measure was not a predictor of calculation skills. The duration of the first fixation was interpreted as a bottom-up measure during numerical stimuli perception, and therefore during the initial stage of cognitive processing.
dc.description.abstractLas habilidades para representar cantidades de forma simbólica y no simbólica predicen la habilidad de cálculo aritmético. Registrar los movimientos sacádicos durante la percepción de estos estímulos permite inferir el procesamiento cognitivo en el momento en que está teniendo lugar. El objetivo de investigación fue estudiar la duración de la primera fijación durante la percepción de estímulos numéricos simbólicos y no simbólicos. Se evaluó a 32 estudiantes universitarios en la comparación de estímulos numéricos simbólicos y no simbólicos mientras se registraban sus movimientos oculares, además, respondieron una tarea de cálculo. Los participantes dedicaron más tiempo a mirar primero el estímulo de mayor magnitud durante la ejecución de la comparación (ya sea simbólica o no simbólica). Esta medida no resultó predictora de la habilidad de cálculo. La duración de la primera fijación resultó ser una medida bottom-up de procesamiento del estímulo, que recoge un estadio inicial de la comparación numérica.
dc.languageen
dc.publisherRoutledge
dc.sourceStudies in Psychology / Estudios de Psicología
dc.subjectNumerical cognition
dc.subjectArabic symbol
dc.subjectSaccadic movements
dc.subjectFirst fixation duration
dc.subjectEye tracker
dc.titleFirst fixation duration as a bottom-up measure during symbolic and non-symbolic numerical comparisons
dc.typeArtículo de revista


Este ítem pertenece a la siguiente institución