Tesis
Inequality of opportunity : the case of education in Argentina
Autor
Sosa Escudero, Walter
Institución
Resumen
We assess for the first time inequality of opportunity (IOp) in education in Argentina following a parametric approach proposed by Bourguignon, Ferreira and Menéndez (2007). We use this methodology to quantify the degree of IOp associated with an empirical distribution of academic achievement from a sample of 15-year old students provided by the PISA 2009 survey. For this, we simulate the reduction in educational performance inequality which would attain if differences in “circumstance” variables – those that lie beyond the individual´s responsibility – were eliminated so that we can interpret this difference between observed and counterfactual inequality as a mean lower bound for IOp. We find that on average at least 20% of total students’ performance inequality is due to unequal opportunities. The most important circumstances affecting educational achievement are those one possibly highly correlated with student family income or wealth and with other unobservables such as parents’ dedication to their children’s education, in our case, whether the student goes to a public or private school, the possession of educational inputs at home and parental education.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
¿Víctimas de primera o de segunda categoría? La compleja construcción social de una “jerarquía de las víctimas” en la Argentina posdictadura (1983-1987)
Lastra, María Soledad; Lastra, María Soledad; Lastra, María Soledad (Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de HistoriaUniversidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de HistoriaUniversidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Historia, 2019-08)Los desaparecidos y los campos de concentración de la última dictadura militar, fueron consagrados como las figuras principales excluyendo a otros sectores de afectados. Este artículo se propone analizar el proceso de ... -
Obstáculos y potencialidades metodológicas en el abordaje de la historia de la IV Internacional en Europa y Argentina (1938-1947): Una mirada desde Argentina
Bosch Alessio, Constanza Daniela; Luparello, Velia Sabrina (Pacarina del Sur, 2014-10)Este trabajo pretende introducir algunos problemas y potencialidades de orden metodológico en el estudio de las corrientes de izquierda, más precisamente de la IV Internacional Socialista. A tal fin se tomaron como base ... -
Violencia política y disciplinamiento social durante la última dictadura militar argentina. Modalidades represivas en Bahía Blanca, Argentina (1976-1977)
Montero, María Lorena (Universidad Nacional de Colombia, 2019-06)Desde una lógica situada, este artículo analiza las características que asumieron las modalidades represivas en una subdivisión del V Cuerpo de Ejército que durante la última dictadura militar argentina tenía asiento en ...