Artículo de revista
Evaluation of an educational, theater-based intervention on attitudes toward organ donation in Risaralda, Colombia.
Autor
Buitrago, Juliana
Gómez, Sandra
Guerra, Alvaro
Lucumí, Leidy
Romero, César
Sánchez, Julio
Institución
Resumen
Introduction: The shortage of organs for transplantation is a
worldwide problem and the main cause is the refusal of family
members to donate. Consent to donate is influenced by many
factors and educational interventions are strongly recommended.
Objective: To evaluate the impact of an educational, theaterbased
strategy on the attitudes toward organ donation.
Methodology: This study employed an intervention using
theater as the central tool. The impact of this intervention
on the intention to donate was assessed through a controlled,
prospective, nonrandomized designed study. The sample consisted
of 1,038 people. All the participants answered a survey
that asked about sex, age and intent to donate. Afterward, one
portion of the sample was exposed to the play, The Gift of Life,
and a subsequent discussion forum that was guided by experts.
The same survey was administered again after the intervention.
Results: Before the intervention, donation attitudes were positive
in 68.3% of the responses, negative in 6.8% and uncertain
in 24.9%. Females showed a greater intent to donate while age
had no apparent influence on the donation decision. Those exposed
to the intervention were found to be more likely to donate
and show a favorable change in attitude toward donation
than those who were not exposed to the intervention.
Conclusion: An educational intervention using theater is an
effective tool to generate a short-term change in the intent to
donate. Educational strategies should be employed to increase
the rates of organ donation. Introducción: La escasa disponibilidad de órganos para transplantes
es un problema de escala mundial y la principal causa es
la negativa de los familiares del donante. El consentimiento para
donar está influenciado por una multitud de factores y las intervenciones
educativas han sido intensamente recomendadas.
Objetivo: Evaluar el impacto de una estrategia pedagógica basada
en el teatro sobre las actitudes hacia la donación de órganos.
Metodología: Este estudio utilizó una intervención teatral
como herramienta central de trabajo y evaluó su impacto sobre
la intención de donación usando un diseño controlado, prospectivo
y no aleatorizado. La muestra consistió de 1,038 personas.
Todos los participantes respondieron una encuesta que
preguntaba acerca del género, edad e intención de donación.
Después de ésta, una parte de la muestra fue expuesta a la obra
teatral El Regalo de la Vida, seguida de un foro de discusión con
expertos. La misma encuesta inicial fue aplicada de nuevo después
de la intervención.
Resultados: Antes de la intervención, las actitudes hacia la donación
fueron positivas en 68.3% de los casos, negativa en 6.8%
e incierta en 24.9%. Las mujeres mostraron una mayor intención
de donación mientras que la edad no tuvo ninguna influencia.
Aquellas personas expuestas a la intervención estuvieron
más inclinadas hacia la donación y mostraron un cambio favorable
en su actitud que aquellas que no fueron expuestas a ésta.
Conclusión: Una intervención educativa usando el teatro es
una herramienta efectiva para generar un cambio en al intención
de donación de órganos. Estrategias educativas similares a
ésta deben implementarse para incrementar la tasa de donación
de órganos entre la población general.