Artículo de revista
The world of malaria : a health educational experience in the Colombian Pacific coast.
Autor
Carvajal, Rocío
Mosquera, Janeth
Carrasquilla, Gabriel
Institución
Resumen
Objective: To describe the design, validation, and implementation of the education material The world of malaria: let´s
learn to handle it in the community.
Methods: The development of the educational material was carried out in the urban area of Buenaventura (main city in the
Colombian Pacific coast) in 1995. The design was based on the results of a knowledge, beliefs, and practices study in the city.
By using the PRECEDE- PROCEED MODEL strategy, community groups were brought together with the research team to
design the materials.
Results: The educational materials were designed according to cultural and ethnographic characteristics of the population
studied. These materials are table games, comics, videotapes and cassettes, magazines, altogether in a black bag called «The
world of malaria: let´s learn to handle it in the community».
Conclusions: This innovative educational material shows that interventions in public health should be based on results
from scientific projects, because control strategies are based on local realities. Objetivo: Describir el proceso de diseño, validación e implementación de la estrategia educativa «El mundo de la malaria».
Métodos: La estrategia educativa se desarrolló con el modelo de promoción de la salud PRECEDE-PROCEED. Esta
estrategia educativa se diseñó a partir de los resultados obtenidos en la investigación sobre conocimientos, actitudes y
prácticas en malaria en la población de Buenaventura en 1995. Los grupos comunitarios, el grupo de investigación de la División
de Salud de la Fundación FES y los expertos en elaboración de materiales educativos diseñaron la estrategia.
Resultados: Se diseñó y validó un conjunto de materiales educativos acordes con las características culturales y
etnográficas de los habitantes de la región. Los materiales educativos constan de juegos, formatos de diagnóstico y
seguimiento para el control de la malaria, que se recopilan en un maletín llamado: «El mundo de la malaria: Aprendamos a
manejarlo en comunidad».
Conclusiones: El desarrollo e implementación de la estrategia educativa «El mundo de la malaria: Aprendamos a manejarlo
en comunidad» muestra la importancia de las intervenciones en salud pública basadas en resultados de investigaciones, lo
cual permite generar alternativas de intervención acordes con las realidades locales.