Artículos de revistas
Contextos comunicacionales adecuados e inadecuados para la inclusión de alumnos con discapacidad visual en clases de física moderna
Fecha
2013Registro en:
Enseñanza de las Ciencias, v. 31, n. 3, p. 155-175, 2013.
0212-4521
ISSN0212-4521-2013-31-03-155-175.pdf
4449947783474945
3417921730250572
Autor
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Institución
Resumen
This article is inserted in a wider study that seeks to understand the main inclusion barriers in Physics classes for students with visual impairment It aims to understand which communication context favors or impedes the visually impaired student participation to the impairment visual student’s real participation in Modern Physics activities. The research defines, from the empirical-sensory and semantics structures, the languages used in the activities, as well as, the moment and the speech pattern in which those languages have been used. As a result, this study identifies a strong relation between the uses of the interdependent empirical structure audio-visual language in the non-interactive episodes of authority; a decrease of this structure use in the interactive episodes; the creation of education segregation environments within the clasroom and the frequent use of empirical tactile-hearing interdependent language structure in these environments. Moreover, the concept of «special educational need» is discussed and its inadequate use is analyzed. Suggestions are given for its correct use of «special educational need,» its inadequate use, giving suggestions for its correct use. El presente trabajo forma parte de un estudio que procura identificar las principales barreras para la inclusión de alumnos con discapacidad visual en clases de Física. Busca comprender cuáles son los contextos comunicacionales que favorecen y/o dificultan la participación efectiva del alumno ciego en actividades de física moderna. Para ello, define, a partir de las estructuras empírica y semántico-sensorial, el lenguaje utilizado en las actividades así como el momento y el modelo discursivo en el cual esas actividades fueron utilizadas. Como resultado, identifica una intensa relación entre el empleo del lenguaje de estructura empírica audio-visual interdependiente en episodios no interactivos/de autoridad, el decrecimiento de la utilización de tal estructura en los episodios interactivos, la creación de ambientes segregativos de enseñanza en el interior del aula y la frecuente utilización de lenguaje de estructura empírica táctil auditiva interdependiente en esos ambientes.