info:eu-repo/semantics/article
Las habilidades narrativas de niños de 5 años en situación de “hacer que leen un cuento”
5 years-old narrative skills in a “pretend reading story” situation
Fecha
2012-06Registro en:
Plana, Maria Dolores; Borzone, Ana Maria; Benítez, María Elena; Las habilidades narrativas de niños de 5 años en situación de “hacer que leen un cuento”; Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Revista de Psicología; 8; 15; 6-2012; 97-117
1669-2438
CONICET Digital
CONICET
Autor
Plana, Maria Dolores
Borzone, Ana Maria
Benítez, María Elena
Resumen
En el presente estudio se explora el desarrollo de las habilidades lingüísticas y narrativas de niños de 5 años de nivel socioeconómico bajo y medio a partir de la implementación de una propuesta pedagógica que incluía el trabajo con lecturas repetidas de cuentos. Los datos obtenidos permitieron realizar una primera aproximación a la acción de "hacer que leen" e identificar formas de lenguaje consistentes con recursos específicos del estilo de lenguaje escrito. This study aimed to explore the development of narrative skills of low and middle socio-eco- nomic Level (SEL) 5-years-old children. At the beginning of the school year, the children were asked to select a story book and “read” it. Low SEL children did not respond to the task, so its performance was analyzed after an intensive instruction program that included a daily situation of story reading. The analysis of the narratives that children produced allows us to identified differences between groups. Middle SEL children narrated the story or “pretended to read” using linguistic resources characteristic of fictional stories. On their part, the stories of low SEL children, even after the program, presented an oral stile and their topics were related to scripts and personal experiences.