Tesis
Efectividad y eficiencia de los equipos de gestión en el logro de los objetivos del servicio de consulta externa, hospitalización y emergencia hospital víctor lazarte echegaray essalud 2000 – 2002
Autor
Lau Cabanillas, Rosa Amalia
Institución
Resumen
Aware of the fundamental list that you/they complete at the present time in health, the members of the Teams of Administration and with the purpose of evaluating the proposed objectives, in External Consultation, Hospitalization and Emergency, one carries out the present investigation in the Hospital IV Victor to Rope you Echegaray - EsSALUD, during the period 2000 - 2002. The present investigation is of retrospective, descriptive and longitudinal type and it measures the effectiveness and the members' of the Teams of Administration efficiency. For the development it was used: Tools of Administration (Institutional Operative Plan, Presupposed assigned by service and annual statistical Reports), Tools of Evaluation (Indicators of quality, covering and efficiency, plans and work reports and it interviews), and Tools of legality (Directive, resolutions, administration agreements). In the area of External Consultation, the results show that the Ratio of Medical care for insured was of: 2.34 for insured and the average of time of wait of 45 minutes. In the area of Emergency, the congestionamiento percentage was of: 25.6% and the reason of attention of 9.3%. In the service of Hospitalization, the percentage of occupation of beds was of: 93.7% and the rate of Punctual Prevalency of Infections hospital Intra of 9.3%. with respect to the Evaluation of the Goals of External Consultation, Hospitalization and Emergency during the period 2000 and 2001 these they registered figures above that programmed, while in the year 2002 the goals were not completed to 100%. regarding the costs, the service of Hospitalization was the one that showed costs above the rate during the period 2000 - 2002.El study shows that a high correlation exists between the obtained goals and the acting of the Teams of Administration, discarding the possibility that the results of the goals have been product of chance, what would demonstrate the effectiveness of the members of the Teams of Administration. Conscientes del rol fundamental que cumplen en la actualidad en salud, los integrantes de los Equipos de Gestión y con el propósito de evaluar los objetivos propuestos, en Consulta Externa, Hospitalización y Emergencia, se realizo la presente investigación en el Hospital IV Víctor Lazarte Echegaray- EsSALUD, durante el período 2000- 2002. La presente investigación es de tipo retrospectivo, descriptivo y longitudinal y mide la efectividad y eficiencia de los integrantes de los Equipos de Gestión. Para el desarrollo se utilizó: Herramientas de Gestión (Plan Operativo Institucional, Presupuesto asignado por servicio e Informes estadísticos anuales), Herramientas de Evaluación (Indicadores de calidad, cobertura y eficiencia, planes e informes de trabajo y encuesta), y Herramientas de legalidad (Directivas, resoluciones, acuerdos de gestión). En el área de Consulta Externa, los resultados muestran que el Ratio de Atenciones Médicas por asegurado fue de: 2.34 por asegurado y el promedio de tiempo de espera de 45 minutos. En el área de Emergencia, el porcentaje de congestionamiento fue de: 25.6% y la razón de atención de 9.3%. En el servicio de Hospitalización, el porcentaje de ocupación de camas fue de: 93.7% y la tasa de Prevalencia Puntual de Infecciones Intrahospitalarias de 9.3%. Referente a la Evaluación de las Metas de Consulta Externa, Hospitalización y Emergencia durante el periodo 2000 y 2001 estas registraron cifras por encima de lo programado, mientras que en el año 2002 las metas no fueron cumplidas al 100%. Respecto a los costos, el servicio de Hospitalización fue el que mostró costos por encima de la tarifa durante el periodo 2000 - 2002.El estudio muestra que existe una alta correlación entre las metas obtenidas y el desempeño de los Equipos de Gestión, descartando la posibilidad de que los resultados de las metas hayan sido producto de azar, lo que demostraría la eficacia de los integrantes de los Equipos de Gestión.