Artículos de revistas
Everyone In The Ring: The Circus In Physical Education Classes [todos A La Pista: El Circo En Las Clases De Educación Física]
Registro en:
Apunts. Educacion Fisica Y Deportes. Instituto Nacional De Educacion Fisica De Cataluna, v. 115, n. 1, p. 37 - 45, 2014.
15774015
10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/1).115.03
2-s2.0-84901636170
Autor
Barragan T.O.
Bortoleto M.A.C.
Institución
Resumen
Bearing in mind the significant introduction of the circus into school and extracurricular activities over recent years, this study aims to present two educational programmes in which circus activities have gained prominence as part of the Physical Education curriculum. To that end we visited classes in a primary school in Brazil and a secondary school in Spain, where this discipline has been part of the study programme for more than 5 years. The facts observed reveal that the circus is presented as innovative and motivating discipline with excellent student acceptance and participation. Moreover, the teachers in charge notice that the circus and art in a wider sense are important educational components by virtue of their creative and expressive potential. Finally, the description of these experiences enables us to discuss the circus modalities used and the difficulties faced by teachers during the implementation of this discipline. 115 1 37 45 Abrahão, S., (2011) Valoración de Las Actividades Circenses en la Formación Del Profesorado de Educación Física, , Tesis doctoral no publicada. Universidad de Barcelona, Barcelona Aguado, X., Fernández, A., (1992) Unidades Didácticas Para Primaria II: Los Nuevos Juegos de Siempre, , Zaragoza: Inde Publicaciones Anguera, T., (1999) Observación en la Escuela: Aplicaciones, , Barcelona: Ed. de la Universitat de Barcelona Baroni, J.F., Arte circense: A magia e o encantamento dentro e fora das lonas (2006) Goiânia: Pensar A Prática, 9 (1), pp. 81-99 Blume, M., (2010) Akrobatik Mit Kindern und Jugendlichen, , Aachen: Meyer & Meyer Verlag Bortoleto, M.A.C., Machado, G.A., Reflexões sobre o circo e a educação física (2003) Santo André: Corpoconsciência, 2 (12), pp. 36-69 Bortoleto, M.A.C., Circo y educación física: Los juegos circenses como recurso pedagógico (2006) Revista Stadium, 195, pp. 5-15 Bortoleto, M.A.C., (2010) Introdução À Pedagogia das Atividades Circenses, 2. , Jundiaí: Fontoura Bortoleto, M.A.C., Atividades circenses: Notas sobre a pedagogia da educação corporal e estética (2011) Cadernos de Formação RBCE, pp. 43-55 Bortoleto, M.A.C., Celante, A., O ensino de atividades circenses no curso de Educação Física: Experiências na universidade pública e privada (2011) Inovações Curriculares: Experiências No Ensino Superior, , En Pereira et al., Campinas: UNICAMP Bortoleto, M.A.C., Claro, T.S., Pinheiro, P.H.G.G., Serra, C.S., As artes circenses nas aulas de educação física (2011) Educação Física Escolar: Desafios e Propostas 2, , En E. Moreira & R. Pereira (Orgs.), Jundiaí: Ed. Fontoura Brozas, M., (1999) Fundamentos de Las Actividades Gimnásticas y Acrobáticas, , León: Universidad de León Coasne, J., A la découverte des arts du cirque (1992) Revue EPS, (238), pp. 17-19 Coll, C., Palacios, J., Marchesi, A., (2004) Desarrollo Psicológico y Educación, , Madrid. Alianza Editorial Comes, M., García, I., Mateu, M., Pomar, L., (2000) Fichero Juegos Malabares, , Barcelona: INDE Duprat, R.M., Bortoleto, M.A.C., Educação física escolar: Pedagogia e didática das atividades circenses (2007) RBCE, 28 (2), pp. 171-189 Duprat, R.M., Gallardo, J.P., (2010) Artes Circenses No Âmbito Escolar, , Ijuí: Unijuí Fodella, P., Les arts du cirque a l'école: Dossier arts du cirque (2000) Revue EPS, 1 (97) Fouchet, A., (2006) Las Artes Del Circo: Una Aventura Pedagógica, , Buenos Aires: Stadium Gaquiere, R., Les arts du cirque: Jongler a l'ecole (1992) Revue EPS1, 58, pp. 28-30 Gil, F.J., Rodríguez, G., (1996) Metodología de la Investigación Cualitativa, , Málaga: Aljibe Gómez, P., El circo en la escuela como proyecto. Una propuesta significativa para el desarrollo de los contenidos de la Educación Física escolar (2007) Revista Educación Física y Deportes, (115). , http://www.efdeportes.com/efd115/el-circoen-la-escuela.htm, diciembre, Recuperado de Hotier, H., (2003) La Fonction Éducative du Cirque, , París: L'Harmattan Invernó, J., (2003) Circo y Educación Física: Otra Forma de Aprender, , Barcelona: INDE Publicaciones Invernó, J., (2004) El Circo en la Escuela. Tandem., (16), pp. 72-82. , Didáctica de la educación física Kelber-Bretz, W., (2007) Kinder Machen Zirkus, , Berlin: Meyer & Meyer Lakatos, E., Marconi, M., (1991) Metodologia Do Trabalho Científico, , São Paulo: Atlas Leper, R., Van Maele, I., (2001) Circus Op School: Acrobatie,evenwicht en Jongleren, , Holanda: ACCO Mateu, M., Veure i viure el circ (2010) Zirkolika, (25), p. 15 Mateu, M., Bortoleto, M.A.C., La lógica interna y los dominios de acción motriz de las situaciones motrices de expresión(SME) (2011) Revista Emancipação, 11 (1), pp. 129-142 Nicolielo, B., O circo que inclui todos na educação física (2012) Revista Nova Escola, p. 249 Ontañón, T., (2012) Atividades Circenses Na Educação Física Escolar: Equilíbrios e Desequilíbrios Pedagógicos (Tesis de Maestría), , Universidad Estatal de Campinas, Brasil Ontañón, T., Bortoleto, M.A.C., Duprat, R.M., Educação física e atividades circenses: O estado da arte (2012) Movimento, 18 (2), pp. 149-168 Pitarch, R., Los juegos malabares: Justificación educativa y aplicación didáctica en la ESO (2000) Apunts. Educación Física y Deportes, 61, pp. 55-61 Price, C., Circus for schools: Bringing a circus arts dimension to physical education (2012) PHEnex Journal, 4 (1), pp. 1-9 Takamori, F.S., Bortoleto, M.A.C., Liporini, M.O., Palmen, M.J.H., Di, C.T., Abrindo as portas para as atividades circenses na educação física escolar: Um relato de experiência (2010) Pensar A Prática, 13 (1), pp. 1-16 Vendruscolo, C., O circo na escola (2009) Rio Claro: Motriz, 15 (3), pp. 729-737