Artículos de revistas
The Operant Conditioning of Letter String Problem Solving
El condicionamiento operante de problemas de secuencias de letras
Registro en:
10.5514/rmac.v36.i3.21375
Autor
Pulido Rull, Marco Antonio
Hernández, Cindy
Peña, Lilian M.
Ponce, Nora M.
Rebolledo, Monserrat
Institución
Resumen
The major purpose of the present study was to assess the effects of practice and reinforcement on letter string problem solving. College students were exposed to printed letter string problems. In the first experiment correct answers could be reinforced, punished, ignored, randomly reinforced or presented without a previous example. Data showed punishment significantly decreased the number of correct answers produced by the subjects; additionally practice significantly increased the number of correct answers in one reinforced condition and lowered the number of correct answers in the punishment group. A second experiment assessed behavioral momentum theory in the solution of letter string problems. Subjects were reinforced for producing a determined answer during 12 consecutive problems; subsequently the answer selected for reinforcement changed. Results showed the probability of producing a correct answer significantly decreased when reinforcement contingencies changed. Data from both experiments suggest that approaching letter string problem solving from an operant, rather than cognitive perspective, could allow a better understanding and control of the phenomenon. El principal objetivo del presente estudio fue el de evaluar los efectos de la práctica y el reforzamiento en la solución de problemas de letras. Estudiantes universitarios recibieron problemas impresos de secuencias de letras. En el primer experimento, las respuestas correctas a los mismos podían ser reforzadas, castigadas, ignoradas, reforzadas aleatoriamente o presentadas sin un ejemplo precedente. Los resultados mostraron que el castigo disminuyó significativamente las respuestas correctas de los sujetos; adicionalmente, la práctica incrementó significativamente el número de respuestas correctas en una condición de reforzamiento, y disminuyó la cantidad de respuestas correctas en el grupo de castigo. En un segundo experimento se evaluó la teoría de momentum conductual en la solución de problemas de secuencias de letras. Se reforzó a los sujetos por producir una respuesta particular en 12 problemas consecutivos; posteriormente, la respuesta seleccionada para reforzamiento cambió. Los resultados mostraron que la probabilidad de producir una respuesta correcta disminuyó cuando se modificó la respuesta seleccionada para reforzamiento. Los resultados obtenidos de los experimentos sugieren que abordar el fenómeno de solución de problemas de secuencias de letras desde una perspectiva operante, en lugar de cognitiva, permite una mejor comprensión y control del mismo.