Artículos de revistas
Semantic priming in children: an event-related potential (ERP) study
Anticipación semántica en niños: un estudio de Potenciales Relacionados con Eventos
Registro en:
10.5460/jbhsi.v4.2.34108
Autor
López Alanís, Paula; Universidad Nacional Autónoma de México, FES Iztacala
Fernández, Thalía; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Neurobiología, Departamento de Neurobiología Conductual y Cognitiva, Juriquilla, Querétaro, México
Silva Pereyra, Juan; Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Profesionales Iztacala, Laboratorio de Neurometría, Tlalnepantla, Estado de México, México
Rodríguez, María del Carmen; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Neurobiología, Departamento de Neurobiología Conductual y Cognitiva, Juriquilla, Querétaro, México y
Universidad Autónoma de Querétaro, Facultad de Psicología, Querétaro, México
Prieto Corona, Belen; Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Profesionales Iztacala, Laboratorio de Neurometría, Tlalnepantla, Estado de México, México
Avecilla, Gloria; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Neurobiología, Departamento de Neurobiología Conductual y Cognitiva, Juriquilla, Querétaro, México
Calderón, Melissa; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Neurobiología, Departamento de Neurobiología Conductual y Cognitiva, Juriquilla, Querétaro, México
Vélez, Luis; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Neurobiología, Departamento de Neurobiología Conductual y Cognitiva, Juriquilla, Querétaro, México
Institución
Resumen
Event-related potential (ERP) analysis associated with semantic priming is traditionally based on the comparison between experimental conditions of the mean amplitude values, which are within the range of the N400 component latency. In this study, we used a complete ERP dataset to examine whether middle- and long-latency components are modulated by semantic priming in school-age children. ERPs were recorded while normal children read pairs of words and decided whether the second word of the pair belonged to the same semantic category as the first word. We used nonparametric multivariate permutation analysis to compare whole ERP amplitude values between related and unrelated word pairs. We also obtained ERPs from a sample of children with poor reading skills (reading disabled children) to evaluate the effect of semantic priming in a population with known information retrieval failures. We found larger P200 amplitudes for responses to related word pairs compared to unrelated word pairs and larger N400 amplitudes for responses to unrelated word pairs compared to related word pairs in normal children. In contrast, children with reading disabilities did not exhibit any significant differences regarding either of these components. Thus, changes in the topographical distribution of ERP components over time might reflect the activation of several brain structures. These results suggest that semantic priming is a process that is not only associated with the N400 component.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Palancar, L. Enrique, Grámatica y textos del hñö ñhö. Otomí de San Ildefonso Tultepec, Querétaro, tomo 1: Gramática, tomo 2: Textos, Universidad Autónoma de Querétaro-Plaza y Valdés (Colección Bicentenario), México, 2009.
Cerón Velásquez, María Enriqueta; Instituto de Investigaciones Antropológicas -
Lucero Enríquez, Un almacén de secretos. Pintura, Farmacia, Ilustración: Puebla, 1797, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas/Instituto Nacional de Antropología e Historia, México, 2012.
Cuadriello, Jaime; Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México -
María Castañeda de la Paz, Hans Roskamp (ed.), Los escudos de armas indígenas. De la Colonia al México Independiente, México, El Colegio de Michoacán/Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Antropológicas, 2013.
Sanchiz, Javier; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas, Ciudad de México, México