Artículos de revistas
Chemical reageants management in laboratories of the Universidad Nacional
Gestión de reactivos químicos en laboratorios de la Universidad Nacional
Author
Mora Barrantes, José Carlos; Universidad Nacional, Costa Rica
Benavides Ramírez, David; Universidad Nacional, Costa Rica
Piedra Marín, Gilberto; Universidad Nacional, Costa Rica
Institutions
Abstract
During years 2008-2009, a diagnostic regarding chemical reagents management (aspects related with; regulations, safety procedures, handle and storage conditions, etc) in teaching and research laboratories of the Universidad Nacional, was carried out. In order to collect such information different strategies/methodologies were used: 1) application of an interview and questionnaire to the laboratories’ personnel, 2)an inspection of the laboratories, 3) generation of chemical reagents database 4) work sessions with university management authorities and 5) interview with chemical products management personnel of public and private institutions .This study allowed to identify the actual conditions for the chemical reagents management at Universidad Nacional, for example; the different procedures for the segregation, storage, labeling and use of the chemicals, as well as the aspects related with; chemical database generation, material and safety equipment control, use of safety procedures, etc. Also, the study allowed to evaluate the existing management procedures executed by university authorities for handling them appropriately. As a conclusion, in order to conduct an adequate chemical reagents management at Universidad Nacional it is necessary to formulate and implement regulation (institutional procedures, protocols, etc) and the establishment of an university office in charge of all the chemical reagents management activities and procedures. Also is necessary to generate national regulations focused on university activities (chemical reagents management) as well as the existing for the industry chemical products control and regulation. Durante el 2008-2009 se realizó un diagnóstico de la gestión de reactivos químicos en los laboratorios de docencia e investigación de la Universidad Nacional, utilizando las siguientes herramientas: 1) aplicación de cuestionario, entrevista a funcionarios de laboratorio, 2) realización de visita al laboratorio, 3) generación de inventarios de reactivos químicos, 4) realización de sesiones de trabajo con funcionarios universitarios y 5) visitas a instituciones públicas y privadas relacionados con la gestión de reactivos químicos. La investigación permitió identificar la gestión actual de reactivos químicos; respecto a; medidas bajo las cuales se almacenan, segregan, etiquetan y utilizan los reactivos químicos, aspectos relacionados con la generación de inventarios, control y seguimiento del estado de los reactivos químicos, existencias de equipos de seguridad, aplicación de protocolos para uso adecuado de reactivos, evaluar las acciones administrativas que ejecuta la universidad para que el uso de los reactivos químicos sea el más seguro para la salud de los trabajadores, la propiedad y el medio ambiente. Se concluye que una gestión adecuada de reactivos químicos requiere de formulación e implementación de normativas institucionales y la creación de una plataforma universitaria que coordine las acciones correspondientes. También es necesario la creación de normativa nacional atinentes al quehacer universitario, tal y como existe para regular el uso de productos químicos a nivel industrial.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Social Mobility of Graduates in a Distance Learning University: a Longitudinal Study of the Tendencies in the Universidad Nacional Abierta y a Distancia
Reid García, Yarly Cecilia ; Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD); Poveda Najar, Martha Natalia ; Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD); Mahecha Vásquez, Lina María; Centro Latinoamericano de Investigación e Innovación Científica (CLIIC); Caballero Olivares, Johan Enrique ; Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD) -
Clipping de 13/05/2016
Agência de Comunicação da UFSC -
Resolución CSPyGE N°13/2023. Crear la carrera de Doctorado en Estudios Contemporáneos en Educación, modalidad presencial, en titulación conjunta entre la Universidad Nacional de Río Negro, la Universidad Nacional de La Pampa, la Universidad Nacional de la Patagonia Austral, la Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco y la Universidad Nacional de Tierra de Fuego, Antártica e Islas del Atlántico Sur, a dictarse en la Sede Andina de la Universidad Nacional de Río Negro.
Consejo Superior de Programación y Gestión Estratégica (P)