bachelorThesis
Identificación que hacen los profesores de las características de los estudiantes involucrados en situaciones de Bullying y su relación con las preferencias que tienen en sus alumnos
Fecha
2013Registro en:
Gina S. Yoon and Elizabeth Barton, 2008 The Role of Teachers in School Violence and
Bullying prevention, pag. 249-267.
G. Sule Tepetas*, Ege Akguna, Sadegül Akbaba Altuna, aRes. Ass. Ahi Evran University,
Karsehir Turkey, aRes. Ass. Ph.D. Ankara University, Ankara Turkey, aAssoc. Prof.
Dr. Baskent University, Ankara Turkey, (2010). Identifying preschool teachers’
opinion about peer bullying. Procedia Social and Behavioral Sciences 2 1675–1679.
Available online at ww.sciencedirect.com
WCES-2010
Paper Symposium at the Biennial Meeting of SRA 2010, Philadelphia, PA. How Teachers
Respond to Incidents of School Bullying: Effects of Gender, Race, Type of Bullying
and Teacher Characteristics on Teacher Responses
Sheri Bauman and Adrienne Del Rio, University of Arizona (2010). Preservice Teachers’
Responses to Bullying Scenarios: Comparing Physical, Verbal, and Relational
Bullying. School Psychology Quarterly © 2010 American Psychological Association
2006, Vol. 98, No. 1, 219–231 0022-0663/06/$12.00 DOI: 10.1037/0022-
0663.98.1.219
Cook Clayton R., University of Washington, Williams Kirk R, Guerra Nancy G., Kim Tia
E. and Sadek Shelly,University of California, Riverside.(2010). Predictors of Bullying
and Victimization in Childhood and Adolescence: A Meta-analytic Investigation.
School Psychology Quarterly © 2010 American Psychological Association 2010, Vol.
25, No. 2, 65–83 1045-3830/10/$12.00 DOI: 10.1037/a0020149
Williams Kirk R, Guerra Nancy G., Kim Tia E. and Sadek Shelly, University of California,
Riverside, (2010) Understanding Bullying and Victimization During Childhood and
Adolescence: A Mixed Methods Study (in press) Child Development
Estévez Estefanía, Ingles Cándido J. Martínez-Monteagudo María C., Torregrosa María S,
Universidad Miguel Hernández de Elche, España, Emler Nicholas P, University of Surrey, UK, Análisis de la Relación entre la Victimización y la Violencia Escolar: El
Rol de la Reputación Antisocial
Díaz-Aguado Jalón María José, Martínez Arias Rosario, Babarro, Javier Martin, (2011),
Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Psicología. (2011)El acoso entre
adolescentes en España. Prevalencia, papeles adoptados por todo el grupo y
características a las que atribuyen la victimización.
Card Noel A., University of Arizona, D. Stucky Brian, University of North Carolina
Chapel Hill, Sawalani, Gita N.University of Kansas, D. Little Todd, University of
Kansas, (2008 ), Direct and Indirect Aggression During Childhood and Adolescence:
A Meta-Analytic Review of Gender Differences, Intercorrelations, and Relations to
Maladjustment in Child Development, Volume 79, Number 5, Pages 1185 – 1229
Viding, Essi, McCrory, Eamon J, Blakemore1,Sarah-Jayne, and Frederickson1,Norah,
(2011), University College London, ¿Behavioural problems and bullying at school:
can cognitive neuroscience shed new light on an old problem?, FORUM: Science &
Society
McAuliffe, Meghan D. & Hubbard, Julie A. & Romano Lydia J. (2009), The Role of
Teacher Cognition and Behavior in Children’s Peer Relations, J Abnorm Child
Psychol (2009) 37:665–677 DOI 10.1007/s10802-009-9305-5
Elizalde Castillo, Alejandra. (2010), Estudio descriptivo de las estrategias de afrontamiento
del bullying en el profesorado mexicano, Universidad de la Americas, AA, Ciudad de
México, Education and Psychology, I+D+i and Editorial EOS Spain. Electronic
Journal of Research in Educational Psychology (8), 1 352-372, 2010
Diamond, John B. & Randolph, Antonia & Spillane James P., Northwestern University,
DRAFT: FOR DISCUSSION AND REVISION ONLY, Teachers’ Beliefs and Sense
of Responsibility for Student Learning: The Implications of Race, Class, and Context1
Gregory, Anne, & Cornell, Dewey, & Fan, Xitao, & Sheras, Peter, & Shih, Tse-Hua, &
Huang, Francis, University of Virginia (2010), Journal of Educational Psychology
Chaux, Enrique (2012), Educación, convivencia y agresión escolar, Ediciones Uniandes,
Bogotá.
De Boer Hester, Roel J. Bosker Roel J. and Van der Werf Margaretha P. C., 2010,
Sustainability of Teacher Expectation Bias Effects on Long-Term Student
Performance, University of Groningen, Journal of Educational Psychology
Alonso Martín, Pilar, Lobato Soriano Herminia, Gómez, Ángel Hernando, Universidad de
Huelva, (Mayo, 2007), La percepción ante “el fenómeno del Bullying”, de los
profesores en formación www.wanceulen.com/revista/index.html.
Thornberg Robert and Knutsen Sven, (2011) Teenager’s Explanations of Bullying, Child
and Youth Care Forum, (40), 3, 177-192.
Frías –Armenta, López-Escobar Amelia Eréndida, Díaz-Méndez Sylvia Guadalupe, (2003)
Predictores de la conducta antisocial juvenil: un modelo ecológico, Estudios de Psicología 8
(1), 15-24, Universidad de Sonora, México.
Browning, C., Cohen, R., & Warman-Martin, D. (2003). Peer Social Competence and the
stability of victimization. Child Study Journal, 33 (2) 77-90.
Horne, A.M., Bartolomucci, C.L. &Newman-Carlson, D. (2003). Bully Busters: A teacher´s
Manual for helping Bullies, victims and bystanders, grades K-5. Champaign IL: Research
Press.
256535
TE06247
Autor
Giraldo Huertas, Juan José
Institución
Resumen
Esta investigación interesa a aquellos profesionales dedicados a la evaluación y formulación de políticas orientadas a mejorar la calidad de la educación y a personas involucrados en contextos educativos formales y no formales, contribuyendo a proyectos cuyo objetivo no es sólo la promoción del desarrollo cognitivo, es decir la capacidad de pensar y razonar, sino formar personas que puedan contribuir a construir sociedades más democráticas. Su objetivo es llevar a los profesores a una reflexión, sobre la contribución que pueden hacer a una convivencia pacífica, a través de un buen manejo de las situaciones de agresión que se puedan presentar en el aula o fuera de ella.