dc.contributorCorrea Bautista, Jorge Enrique
dc.creatorUrrego Martínez, Felipe
dc.creatorSandoval-Cuellar, Carolina
dc.date.accessioned2017-07-18T11:50:54Z
dc.date.available2017-07-18T11:50:54Z
dc.date.created2017-07-18T11:50:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifierhttp://repository.urosario.edu.co/handle/10336/13539
dc.identifierhttps://doi.org/10.48713/10336_13539
dc.description.abstractIntroduction: The recreational school sports space plays a very important role in creating appropriate conditions to improve the teaching-learning processes. Having adequate school infrastructure can improve the quality of education. Objectives: To design and to establish the validity of content of the format of audit of recreational-sporting educational institutional spaces (FAERDEI), which allows to characterize the recreational-sporting spaces used by elementary schoolchildren during recess, in order to strengthen the educational plans that affect the promotion of physical activity. Methodology: Scale validation study that determined the validity of format (FAERDEI) content as part of the project framework: “levels of physical activity and their relationship with the recreational-sporting school spaces in public educational institutions,” developed in five pubic educational institutions of the city of Bogotá, 2015. Results: the format presented a Kappa index of (0,73); for the accessibility dimensions of (0,70) functionality of (0,73) and contaminants of (0,76) Conclusion: The format (FAERDEI) complies with sufficient criteria to be considered a valid and reliable tool that characterizes the recreational-sporting spaces of educational institutions in an easy and low cost.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Rosario
dc.publisherMaestría en Actividad Física y Salud
dc.publisherFacultad de medicina
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAbierto (Texto completo)
dc.rightsEL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presente autorización es original y la realizó sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma. PARGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe. EL AUTOR, autoriza a LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización. -------------------------------------- POLITICA DE TRATAMIENTO DE DATOS PERSONALES. Declaro que autorizo previa y de forma informada el tratamiento de mis datos personales por parte de LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO para fines académicos y en aplicación de convenios con terceros o servicios conexos con actividades propias de la academia, con estricto cumplimiento de los principios de ley. Para el correcto ejercicio de mi derecho de habeas data cuento con la cuenta de correo habeasdata@urosario.edu.co, donde previa identificación podré solicitar la consulta, corrección y supresión de mis datos.
dc.sourceDuperly , Lobelo. ESTILO DE VIDA SALUDABLE: UN RETO QUE VALE LA PENA. Revista Colombiana de Cardiologia. 2004; 11(3).
dc.sourceLee I, Shiroma EJ, Lobelo F, Puska P, Blair S, Katzmarzyk P. Impact of Physical Inactivity on the World’s Major Non-Communicable Diseases. Lancet. 2012;: p. 219–229.
dc.sourceKohl , et al.. The pandemic of physical inactivity: global action for public health. The Lancet. 2012;: p. 294 - 305.
dc.sourceBinkin N,FG,LA,CC,BG,PA. Binkin, N., Fontana, G., Lamberti, A., Cattaneo, C., BA national survey of the prevalence of childhood overweight and obesity in Italy; 2010.
dc.sourceEkblom O,BEyEB.. Trends in body mass in Swedish adolescents between 2001 and 2007. ; 2009.
dc.sourceVuorela N,SMySM. Prevalence of overweight and obesity in 5-and 12-yearold Finnish children in 1986 and 2006.; 2009.
dc.sourceCurrie C, et al.. Young People's Health in Context: international report from the HBSC 2001/02 survey. Health Policy for Children and Adolescents, No.4. Copenhagen.:; 2004.
dc.sourceGonzález S, Sarmiento OL, Cohen DD, Camargo DM, Correa J, Páez DC. Results From Colombia’s Report Card on Physical Activity for Children and Youth. Journal of Physical Activity and Health. 2014 Mayo;: p. Suppl 1:33-44.
dc.sourceChillón P, Tercedor , Delgado. La escuela como espacio saludable. Tándem Didáctica de la Educación Física. 2007;: p. 37-48.
dc.sourceSallis J, Floyd MF, Rodríguez DA, Saelens BE. Role of built environments in physical activity, obesity, and cardiovascular disease. Circulation. 2012;: p. 729–737.
dc.sourceTOPO. Institut national de santé publique du Québec (INSPQ). Built Environment and Physical Activity Among Young People. Québec:; 2013.
dc.sourceHerazo A, Dominguez R. HERAZO BELTRAN, Aliz Yaneth; DOMINGUEZ ANAYA, Regina. PERCEPCIÓN DEL AMBIENTE Y NIVELES DE ACTIVIDAD FÍSICA EN ADULTOS DE UN BARRIO DE CARTAGENA Cartajena: Revista de Salud Pública; 2010.
dc.sourceEscalante Y, Backx K, Saavedra JM, García-Hermoso A, Domínguez A. Relación entre actividad física diaria, actividad física en el patio escolar, edad y sexo en escolares de educación primaria. Revista Española de Salud Pública. 2011;: p. 481-489.
dc.sourceNaylor PJ MH. Prevention in the first place: schools a setting for action on physical inactivity. British Journal of Sport and Medicine. 2009.
dc.sourceGavidia C.. LA TRANSVERSALIDAD Y LA ESCUELA PROMOTORA DE SALUD. Revista Española de Salud Pública. 2001; 75: p. 505-516.
dc.sourceCradock AL MSAJMJGS. Characteristics of school campuses and physical activity among youth. American Journal of Preventive Medicine. 2007;: p. 106–113.
dc.sourceSecretaría de Educación. Alcaldía Mayor. Pruebas ser : Evaluando nuevas formas de aprender : Bienestar físico, ciudadanía y convivencia Bogotá: BOGOTÁ HUMANA; 2015.
dc.sourcePMEE AP. Los ambientes pedagógicos como escenarios de educación integral. Secretaria de Educación de Bogotá. 2013.
dc.sourceInstituto Nacional para la Evaluación de la Educación. La Educación Preescolar en México. Condiciones para la enseñanza y el aprendizaje. Mexico:; 2010.
dc.sourceArribas M. Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión. 2004;: p. 23-29.
dc.sourceBuitrago M, Buitrago G, Mercado M. Diseño de un instrumento para caracterizar el desempeño de la función sexual en personas con limitación física y validación de apariencia y contenido. Revista Urologia Colombiana. 2017;: p. 17-25.
dc.sourceEscobar J, Cuervo A. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición. 2008; 6: p. 27-36.
dc.sourceCabero A. , Llorente C. La Aplicación del Juicio de Experto como Técnica de Evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación. 2013.
dc.sourceRuiz A, Pera , Baena J, Tudurí , Alzamora , Elosua R, et al. Validación de una versión reducida en español del cuestionario de actividad física en el tiempo libre de Minnesota (VREM). Revista Española de Salud Pública. 2012;: p. 86.
dc.sourceBrownson R, Hoehner C, Day K, Forsyth A, Sallis J. Measuring the built environment for physical activity: state of the science. American Journal of preventive medicine. 2009;: p. 99-123.
dc.sourceHaug , Torsheim , Sallis , Samdal O. The characteristics of the outdoor school environment associated with physical activity. Health Educ Res. 2010;: p. 248-256.
dc.sourceBlázquez Manzano A. DISEÑO Y VALIDACIÓN DE UN CUESTIONARIO PARA ANALIZAR LA CALIDAD EN EMPLEADOS DE SERVICIOS DEPORTIVOS PÚBLICOS DE LAS MANCOMUNIDADES DE MUNICIPIOS EXTREMEÑAS. Revista de Ciencias del Deporte. 2011.
dc.sourceMartínez A, Conesa-Ros E, Morán R, Navarro R, Pallarés JG, de la Cruz E, et al. Diseño y validación de contenido de un cuestionario sobre Pérdida de Peso en Deportes de Combate (PPDC). Cuadernos de Psicología del Deporte. 2016; vol. 16: p. 113-122.
dc.sourceJones N, Jones A, van Sluijs E, Panter J, Harrison F, Griffin S. School environments and physical activity: the development and testing of an audit tool. Health Place. 2010.
dc.sourceSallis J, Glanz K. The Role of Built Environments in Physical Activity, Eating, and Obesity in Childhood. The Future of Children. 2006;: p. 89-108.
dc.sourceSandy R, et al.. Effects of the built environment on childhood obesity: The case of urban recreational trails and crime. Economics and Human Biology. 2013;: p. 18-29.
dc.sourceHankey , Marshall J, Brauer. Health Impacts of the Built Environment: Within-Urban Variability in Physical Inactivity, Air Pollution, and Ischemic Heart Disease Mortality. Environmental Health Perspectives. 2012;: p. 247-253.
dc.sourcePanter JR JAVSEGS. Neighborhood, route, and school environments and children's active commuting. American Journal of Preventive Medicine. 2010.
dc.sourceucker P, Irwin J, Gilliland J, He M, Larsen K, Hess P. Environmental influences on physical activity levels in youth. Health & Place. 2009.
dc.sourceKoohsaria M, Badland H, Corti B. (Re)Designing the built environment to support physical activity: Bringing public health back into urban design and planning. Cities. 2013.
dc.sourceCollins , Bailey R, Ford P, MacNamara. Three Worlds: New directions in participant development in sport and physical activity. Sport, Education and Society. 2012.
dc.sourceMontalvo J, Felipe JL, Gallardo L, Burillo P, García M. Las instalaciones deportivas escolares a examen: Una evaluación de los institutos de Educación Secundaria de Ciudad Real. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2010;: p. 54-58.
dc.sourceKatzmarzyk P, Barreira T, Broyles S, Champagne C, Chaput JP, Fogelholm M, et al. The International Study of Childhood Obesity, Lifestyle and the Environment (ISCOLE):design and methods. BMC Public Health. 2013.
dc.sourceDe Meester , Van Dyck D, De Bourdeaudhuij , Deforche , Cardon G. Changes in physical activity during the transition from primary to secondary school in Belgianchildren: what is the role of the school environment? BMC Public Health. 2014.
dc.sourcePagels P, Raustorp A, Ponce De Leon A, Mårtensson F, Kylin M, Boldemann C. A repeated measurement study investigating the impact of school outdoor environment upon physical activity across ages and seasons in Swedish second, fifth and eighth graders. BMC Public Health. 2014.
dc.sourceWoolner P, Hall E, Wall K, Higgins , Blake A, McCaughey C. School building programmes:motivations, consequences and implications. Newcastle:; 2005.
dc.sourceBlyth , Almeida , Forrester D, Gorey , Hostens G. Modernising Secondary School Buildings in Portugal. ; 2012.
dc.sourceGarcía J, Gallardo L, Gil JL, Felipe JL. ¿SE ADAPTA EL DISEÑO ACTUAL DE LAS INSTALACIONES DEPORTIVAS ESCOLARES A LA CALIDAD. REVISTA EUROAMERICANA DE CIENCIAS DEL DEPORTE. 2013.
dc.sourceArancibia Carvajal , Donoso Pérez M, Montenegro Iturra E, Díaz Farías A. Un modelo para apoyar la gestión de proyectos de inversión en infraestructura escolar. THE TWELFTH LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN CONFERENCE FOR ENGINEERING AND TECHNOLOGY. 2014.
dc.sourceSecretaría de Educación de Bogotá. MANUAL DE USO, CONSERVACIÓN Y MANTENIMIENTO DE LOS COLEGIOS DE LA SECRETARÍA DE EDUCACIÓN DISTRITAL. Bogota, Distrito Capital:; 2008.
dc.sourceinstname:Universidad del Rosario
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional EdocUR
dc.subjectReproducibilidad de resultados
dc.subjectAuditorias ambientales
dc.subjectSalud ambiental
dc.subjectEscolares
dc.titleValidación de contenido de un formato para auditar espacios recreo deportivos educativos de Bogotá, Colombia
dc.typemasterThesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución